ΚΕΝΤΡΑ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ
Δεκεμβρίου 28, 2009
Τα ΚΕΠ είναι ένα μέτρο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης στα πλαίσια της πρωτοβουλίας γιά την Κοινωνία της Πληροφορίας που ιδρύθηκαν με αρχικό στόχο τη δημιουργία καταστημάτων μιας στάσης που όντας διεσπαρμένα σε όλη την επικράτεια και προσβάσιμα σε όλους θα μπορούσαν παράσχουν πληροφορία στον πολίτη και να διεκπεραιώσουν διαφόρων ειδών υποθέσεις του. Ο διαμεσολαβητικός τους ρόλος μεταξύ του πολίτη και των Δημόσιων Υπηρεσιών (ΔΥ) οριοθέτησε και το αντικείμενο του έργου τους που είναι τελικά «η παροχή υπηρεσιών προς τον πολίτη, προς τις επιχειρήσεις και προς άλλες ΔΥ» λειτουργώντας ουσιαστικά ως ένα από τα σημεία διεπαφής των Φυσικών και Νομικών προσώπων με το Κράτος.
Για την επιτέλεση του Έργου, απαιτούνται ανθρώπινοι πόροι και υποδομές κυρίως σε Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ). Τα καταστήματα των ΚΕΠ είναι οργανικές Μονάδες των Δήμων των Κοινοτήτων και των Νομαρχιών και οι εργαζόμενοι σ αυτά, υπάλληλοι του Φορέα. Ο συντονισμός της παραγωγής του έργου γίνεται κεντρικά από την Διεύθυνση Οργάνωσης και Λειτουργίας (ΔΟΛ) με την Ομάδα Διαχείρισης Έργου ΚΕΠ (ΟΔΕ ΚΕΠ).
Μέχρι στιγμής τα ΚΕΠ ανταποκρίνονται με μεγάλη επιτυχία στον ρόλο που τους έχει ανατεθεί λειτουργώντας ως ένα γκισέ αρκετών Δημοσίων Υπηρεσιών που είναι «πελάτες» του. Τα ΚΕΠ, είναι μία αποδοτική και σχετικά αποτελεσματική δημόσια υπηρεσία με μεγάλη διασπορά καταστημάτων, εύκολη πρόσβαση, έμπειρο προσωπικό, πολύ καλές υποδομές στις ΤΠΕ, η οποία διαθέτει την έξωθεν καλή μαρτυρία ενώ ακόμα και τα ΚΕΠ των αγροτικών και ημιαστικών περιοχών είναι cost-effective. Αυτό οφείλεται σε ένα μεγάλο βαθμό στους εργαζόμενους σ αυτά, παρότι ένα μεγάλο ποσοστό απ αυτούς αντιμετωπίζει δυσχέρειες στην εκτέλεση των καθηκόντων του που συνήθως οφείλονται στη λειτουργία της ΔΟΛ ενώ αρκετοί εργαζόμενοι λειτουργούν σε καθεστώς εργασιακής ανασφάλειας.
Η αποτελεσματικότητα και η αποδοτικότητα του θεσμού και των ΚΕΠ εξαρτώνται από τρεις τουλάχιστον βασικούς παράγοντες: το σχεδιασμό των υπηρεσιών που παρέχει, τον εσωτερικό τρόπο λειτουργίας του και την διάθεση για δουλειά των εργαζόμενων σ αυτά.
Όσον αφορά στο σχεδιασμό, εκτιμώ ότι υπάρχει πρόβλημα συντονισμού-διαλειτουργικότητας με τις ΔΥ που χρησιμοποιούν το ΚΕΠ ως γκισέ τους ζήτημα που πρέπει να διερευνηθεί ως πρόβλημα στη λειτουργία της ΔΟΛ. Όσον αφορά στον εσωτερικό τρόπο λειτουργίας του εκτιμώ ότι υπάρχει έλλειμμα αποτελεσματικότητας που οφείλεται κυρίως στην έλλειψη επικοινωνίας μεταξύ της Διεύθυνσης και των εργαζόμενων – η εμπειρία και οι παρατηρήσεις της βάσης δεν μεταφέρονται στην κορυφή για λόγους που πρέπει επίσης να διερευνηθούν. Τέλος η διάθεση για προσφορά των εργαζομένων εξαρτάται από μια σειρά από παράγοντες που επηρεάζουν τη στάση τους απέναντι στο θεσμό.
Οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν προβλήματα που είναι θεσμικά, οικονομικά, προβλήματα εκπαίδευσης και εργασιακών σχέσεων. Ενδεικτικά αναφέρω ότι υπάρχουν εργαζόμενοι που δουλεύουν με συμβάσεις έργου έως και πέντε (5) χρόνια ενώ οι μόνιμοι ανήκουν σε δύο κατηγορίες – εργαζόμενοι σε Δήμους και Νομαρχίες- με μεγάλες μισθολογικές διαφορές μεταξύ τους. Δεν αναγνωρίζεται η προϋπηρεσία που διανύθηκε με συμβάσεις. Στα περισσότερα ΚΕΠ δεν υπάρχουν προϊστάμενοι και όπου υπάρχουν, είναι υπάλληλοι που δεν ανήκουν στον Κλάδο Διεκπεραίωσης Υποθέσεων Πολιτών. Εισάγονται νέα αντικείμενα-υπηρεσίες χωρίς να γίνεται αντίστοιχη εκπαίδευση των εργαζομένων. Οι δημόσιες υπηρεσίες παραπέμπουν τους πολίτες στα ΚΕΠ αποφεύγοντας να διεκπεραιώσουν υποθέσεις που τις αφορούν. Τα παραπάνω προβλήματα δημιουργούν ένα κλίμα δυσαρέσκειας μεταξύ των εργαζομένων που δημιουργεί σε ένα κλίμα απαξίωσης του θεσμού, ενώ αρκετοί εκφράζουν την επιθυμία τους να μεταταγούν σε άλλες υπηρεσίες.
Οι αδυναμίες του θεσμού όπως περιγράφηκαν παραπάνω, θα πρέπει να διερευνηθούν σε βάθος και να δρομολογηθούν διαδικασίες για την ελαχιστοποίησή τους γιατί είναι πολύ πιθανό να αποτελούν απειλή για την μέλλον του. Εκτιμώ δε ότι ο θεσμός κλείνει έναν κύκλο ωριμότητας και χρειάζεται μία ώθηση ώστε νε περάσει σ ένα επόμενο.
Η άποψή μου είναι στο άμεσο μέλλον τα ΚΕΠ οφείλουν να γίνουν το μοναδικό σημείο φυσικής και ένα από τα σημεία ηλεκτρονικής διεπαφής του πολίτη με το δημόσιο τόσο διότι είναι εύκολα προσβάσιμα από όλους τους πολίτες όσο και γιατί μια τέτοια προοπτική εξυπηρετεί το στόχο για μια Δημόσια Διοίκηση που λειτουργεί με διαφάνεια. Σ αυτό το πλαίσιο, οι στόχοι της Κυβέρνησης για την ηλεκτρονική διασύνδεση όλων των υπηρεσιών του δημοσίου και για την αναβάθμιση του ρόλου των ΚΕΠ, είναι κατά την άποψή μου πραγματοποιήσιμοι αρκεί να τεθούν οι προϋποθέσεις ώστε μια τέτοια μετεξέλιξη να είναι επιτυχημένη σε θεσμικό επίπεδο και επωφελής για τους εργαζόμενους.
Μια τέτοια μετεξέλιξη θα απαιτήσει πρόσθετους πόρους. Θα πρέπει να γίνουν επενδύσεις για τη συμπλήρωση των υποδομών, προσπάθειες για την ολοκλήρωση της διαλειτουργικότητας των δημοσίων υπηρεσιών και την βελτίωση της απόδοσης της ΟΔΕ καθώς και σωστή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού.
Όσον αφορά στις υποδομές ο νέος Καποδίστριας δίνει μια ευκαιρία να λειτουργήσουν νέα ΚΕΠ ή να επανασχεδιαστεί η χωροθέτηση των υπαρχόντων ενώ η Κοινωνία της Πληροφορίας που είναι σε εξέλιξη μπορεί να εξυπηρετήσει τη διαλειτουργικότητα.
Η τελική επιτυχία του θεσμού, πιστεύω ότι θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την βελτίωση της απόδοσης της Διεύθυνσης και από την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού των ΚΕΠ. Για να ανταποκριθούν τα ΚΕΠ σε αυξημένες αρμοδιότητες και όγκο δουλειάς θα απαιτηθεί στελέχωση των καταστημάτων με περισσότερο και διαρκώς εκπαιδευόμενο προσωπικό και με έναν μηχανισμό στα πλαίσια της ΔΟΛ που θα επικοινωνεί με το προσωπικό των ΚΕΠ, θα αξιοποιεί τις ικανότητες και την εμπειρία του και που θα ανταμείβει την συνεισφορά του στην επιτυχία του θεσμού.
Πιστεύω ότι ο νέος Καποδίστριας σε συνδυασμό με τη βούληση της Κυβέρνησης για διαφάνεια και βελτίωση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας του Δημόσιου Τομέα αποτελούν μια ευκαιρία για τα ΚΕΠ να περάσουν σε ένα επόμενο στάδιο ωριμότητας.
|
|
RSS feed για τα σχόλια. TrackBack URL
Σχόλιο από ΑΝΘΗ ΠΑΜΠΟΥΚΗ — 8 Ιανουαρίου, 2010 @ 10:38 πμ
Αγαπητέ συνάδελφε Λεωνίδα, ωραία τα λες, συμφωνώ και επαυξάνω, αλλά πρέπει και να βρεθούν «ώτα ακοόντων». Ειδικότερα μου άρεσαν τα σημεία (προσθέτω και δικά μου σχόλια):
– οι Δ.Υ. θεωρούν ότι είμαστε το γκισέ τους. Καθημερινά αντιμετωπίζουμε περιπτώσεις πολιτών που επισκέφθηκαν την ίδια την υπηρεσία και οι υπάλληλοι τους έστειλαν στα ΚΕΠ, ενώ μπορούσαν άμεσα να παραλάβουν και να διεκπεραιώσουν τις αιτήσεις τους.
– υπάρχει πρόβλημα επικοινωνίας της βάσης με τη διεύθυνση, τόσο σε επίπεδο προϊσταμένων, που δυστυχώς ανήκουν σε άλλο κλάδο και γενικώς είναι στα περισσότερα ΚΕΠ απόντες, όσο και σε επίπεδο ΔΟΛ ΚΕΠ, με την οποία τις λίγες φορές που επικοινώνησα απογοητεύτηκα και κάποια φορά μάλιστα δέχτηκα επίπληξη για την κριτική μου απέναντι στην ελλειπή λειτουργία κάποιας υπηρεσίας (ήμουν τότε ένα απλό συμβασιουχάκι έργου).
– σπάνια ενημερωνόμαστε εγκαίρως για τις νέες διαδικασίες και ο λόγος που κάθε ΚΕΠ ανταπεξέρχεται είναι η προσωπική έρευνα και το φιλότιμο των υπαλλήλων (όταν υπάρχει!).
– οι καρτούλες για τις ψηφιακές υπογραφές και οι card readers, που κάποτε μας απέστειλαν κατέληξαν στο πίσω πίσω ράφι. Όσες φορές προσπάθησα να την ενεργοποιήσω, δεν τα κατάφερα. Το έχει καταφέρει κανένας συνάδελφος; Κι από την άλλη διαβάζουμε καταπληκτικές προτάσεις συμπολιτών μας στο ίδο site (π.χ. φλασάκια με τα στοιχεία του πολίτη και διάφορα δικαιολογητικά), που δυστυχώς φαίνονται να ανήκουν προς το παρόν στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας.
Θα έγραφα κι άλλα, αλλά πρέπει να εκδώσω κάτι ΑΜΚΑ και ο πολίτης πάντα προηγείται ! (στα ΚΕΠ τουλάχιστον).
Σχόλιο από Dimitris — 2 Φεβρουαρίου, 2010 @ 12:53 μμ
ΣΩΣΤΑ ΛΕΩΝΙΔΑ, αλλά ΠΑΛΙ ΤΟ ΛΕΩ ότι οι ΚΕΠΙΣΤΕΣ-ΣΤΡΙΕΣ πρέπει να το διεκδικήσουν:
1. ΟΛΕΣ οι Δ.Υ. πρέπει να έχουν δημοσιεύσει και αποδεχτεί ΕΝΑ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΡΟΗΣ που περιγράφει Πώς, ΠΟΙΟΣ, ΠΟΤΕ διαχειρίζεται το αίτημα ενός ΠΟΛΙΤΗ.
2. Το ΚΕΠ αποστέλλει το αίτημα και παρακολουθεί, επεμβαίνει, συντονίζει, ώστε στο τέλος, σε λιγότερο χρόνο, η Δ.Υ. υλοποιήσει το ΑΙΤΗΜΑ.
3. Αλλά, καθώς δύσκολα, όλες οι Δ.Υ. θα το πραγματοποιήσουν σε προκαλώ να δεις την ΠΡΟΤΑΣΗ της: «Η υλοποίηση ενός συστήματος διαχείρισης, επεξεργασίας και προβολής των διαγραμμάτων ροής θα μπορούσε να συμβάλλει στην καλύτερη πληροφόρηση του πολίτη και την αύξηση της απόδοσης του γραφειοκρατικού μηχανισμού παίζοντας εν τέλει σημαντικό ρόλο στην βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών.» που υπάρχει ΕΔΩ στην Η/Δ http://labs.opengov.gr/2010/01/31/1847
ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΜΗΝ ΤΑ ΦΤΙΑΞΟΥΝ ΑΥΤΑ ΤΑ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΑ ΚΕΠ και να ΑΝΑΛΑΒΟΥΝ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ-ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ των πολιτών της περιοχής τους?
Αυτά και καλό κουράγιο
Δημήτρης
Σχόλιο από evoutsin — 2 Φεβρουαρίου, 2010 @ 5:22 μμ
Τα ΚΕΠ, όπως πολύ σωστά, κατά τη γνώμη μου, επισημαίνεται και στις παραπάνω προτάσεις, μπορούν ν” αποτελέσουν ένα ασφαλή μηχανισμό πάταξης της διαφθοράς και της αδιαφάνειας στις συναλλαγές των πολιτών με το δημόσιο. Μια απόφαση χρειάζεται: ΟΛΕΣ ΟΙ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΜΕ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΜΟΝΟ ΜΕΣΩ Κ.Ε.Π. Φυσικά, για την επιτυχία αυτού του μέτρου απαιτούνται πόροι, οργάνωση και στελέχωση, αν υπάρξει όμως η αναγκαία πολιτική βούληση, τότε όλα τ” άλλα βρίσκονται.
Σχόλιο από LEONIDAS PETRITSIS — 14 Φεβρουαρίου, 2010 @ 7:09 μμ
Αγαπητέ Dimitris
Στη διαβούλευση για τον Καλλικράτη πρότεινα τα ΚΕΠ να γίνουν το μοναδικό «φυσικό» γκισέ του Δημοσίου – παράλληλα με την Η/Δ που οφείλει να δώσει ηλεκτρονικά ένα πιστοποιημένο έγγραφο στον πολίτη-χρήστη. Για να λειτουργήσει το ΚΕΠ θα πρέπει να υποστηρίζεται και να αντιπροσωπεύει αξιόπιστες υπηρεσίες -πελάτες που θα μπορούν να παράγουν τελικά έγγραφα
Σ αυτά τα πλαίσια η πρότασή σας είναι λειτουργικά οφέλιμη και εύκολα εφαρμόσιμη άρα είναι μια πρόταση που βελτιώνει τον Δημόσιο Τομέα πρέπει όμως να τη στηρίξετε σε ένα πλαίσιο αναδιάρθρωσης της Δημόσιας Διοίκησης όπου η πρότασή σας θα μπορεάσει να υλοποιηθεί και να λειτουργήσει. Θέλουμε ένα Δημόσιο Τομέα λειτουργικό και αποτελεσματικό? Τί κάνουμε γι αυτό? Μήπως πρέπει να ανοίξει ένας ευρύτατος διάλογος για τι είδους Δημόσιο Τομέα θέλουμε και πως θα τον πετύχουμε?