Ενιαία Ηλεκτρονική Διαχείριση Εγγράφων Δημόσιων Υπηρεσιών
Ιανουαρίου 27, 2010
Τί είναι: Η τυποποίηση διακίνησης εγγράφων μεταξύ δημόσιων υπηρεσιών και πολιτών, με τη βοήθεια ενιαίου εθνικού ηλεκτρονικού συστήματος διαχείρισης και αρχειοθέτησής τους με την καθιέρωση ενιαίου ηλεκτρονικού αριθμού πρωτοκόλλου. Σε τι ωφελεί: – Πολύ μεγάλη μείωση κόστους εξοπλισμού των δημόσιων υπηρεσιών, εφόσον θα γίνεται χρήση servers διαθέσιμων σε όλες τις υπηρεσίες του Δημοσίου. Αυτό βέβαια δεν συνεπάγεται απαραίτητα και κατάργηση των τοπικών servers των διαφόρων υπηρεσιών, οι οποίοι θα συνεχίσουν να υφίστανται όπου αυτό είναι απαραίτητο. Πως λειτουργεί: 1) Οι δημόσιες υπηρεσίες σήμερα δημιουργούν,ζητούν,αποστέλλουν και παραλαμβάνουν διάφορα δημόσια έγγραφα, είτε μεταξύ τους είτε μεταξύ αυτών και των πολιτών. Η διακίνηση και χρήση των εγγράφων αυτών θα γίνεται με τη βοήθεια του συστήματος ως εξής: 2) Μία υπηρεσία δημιουργεί ένα έγγραφο α) χρησιμοποιώντας το λογισμικό που ήδη διαθέτει, π.χ. Microsoft Word β) σκανάροντας και ψηφιοποιώντας κάποιο υπάρχον έντυπο ή γ) χρησιμοποιώντας το λογισμικό του συστήματος. 3) Το έγγραφο υπογράφεται ηλεκτρονικά με οποιονδήποτε από τους διαθέσιμους σήμερα τρόπους και αξιοποιώντας τους τρόπους που έχουν και σήμερα ορισμένες υπηρεσίες. 3) Το έγγραφο αποστέλλεται στο σύστημα για κατάθεση και πρωτοκόλληση. Χρησιμοποιείται ασφαλής σύνδεση με τη χρήση κλειδιών ταυτοποίησης χρήστη, υπηρεσίας και συστήματος. 4) Το σύστημα παραλαμβάνει το έγγραφο, το ελέγχει, το αποθηκεύει στην βάση του και παράγει έναν μοναδικό αριθμό πρωτοκόλλου, ο οποίος και αποστέλλεται πίσω στην υπηρεσία. 5) Η υπηρεσία ωφείλει να τηρεί πλέον υποχρεωτικά μόνο τον αριθμό πρωτοκόλλου. Η αποθήκευση του ίδιου του εγγράφου στον τοπικό υπολογιστή του χρήστη είναι προαιρετική. 6) Η ανάγνωση και χρήση του εγγράφου γίνεται με την υποβολή του αριθμού πρωτοκόλλου από την ίδια ή από άλλη αρμόδια υπηρεσία. Το σύστημα αποστέλλει το έγγραφο είτε με τη μορφή ιστοσελίδας για άμεση ανάγνωση/εκτύπωση, είτε σαν συνημμένο αρχείο σε email, είτε με άμεση μεταφόρτωση (download). Επιβάλλεται όπου είναι δυνατό η χρήση της πρώτης μεθόδου (ιστοσελίδα), ως η περισσότερο οικονομική και φιλική προς το περιβάλλον και τους χρήστες. 7) Εαν κάποιος μη πιστοποιημένος φορέας, π.χ. ενδιαφερόμενος πολίτης, ζητήσει αντίγραφο του εγγράφου, υπάρχει η δυνατότητα να του δοθεί αριθμός αίτησης εγγράφου. Με την εισαγωγή του αριθμού αυτού στη σελίδα του συστήματος, γίνεται εμφάνιση του εγγράφου. Ο αριθμός αυτός μπορεί να είναι μίας χρήσης ή λίγων χρήσεων, να έχει ημερομηνία λήξης ή όχι, να έχει τη μορφή URL διεύθυνσης για αποστολή του με email ή τη μορφή αριθμού για προφορική/τηλεφωνική επίδωση. 8) Εαν η υπηρεσία που συνέταξε το έγγραφο απαιτεί τη συμπλήρωση ορισμένων στοιχείων μέσα σε αυτό από άλλη υπηρεσία ή πολίτη, δίνεται η δυνατότητα αυτή, με αποτέλεσμα την απλούστευση πολλών διαδικασιών και τη μείωση των εγγράφων που απαιτούνται για την διεκπεραίωση μίας αίτησης. 9) Πολύ σημαντική είναι η απλούστευση της ροής των εγγράφων που εμπλέκονται σε μία διαδικασία. Ένα έγγραφο θα μπορεί να έχει προαπαιτούμενα έγγραφα, να βρίσκεται σε αναμονή και να προωθείται αυτόματα μόλις κατατεθούν και πρωτοκολληθούν τα προαπαιτούμενα έγγραφα αυτά. |
|
2 Σχόλια »
RSS feed για τα σχόλια. TrackBack URL
Σχόλιο από χρήστης — 28 Ιανουαρίου, 2010 @ 3:49 μμ
Σωστή πρόταση που όμως θα μπορούσε να υλοποιηθεί και με κατανεμημένο τρόπο αρκεί να προωθηθεί το κατάλληλο πρότυπο διαλειτουργικότητας των τοπικών πρωτοκόλλων με δυνατότητα ασύγχρονης επικοινωνίας, αναζήτησης από άλλους φορείς κλπ
Η διασύνδεση με ένα Σύστημα Διαχείρισης Διεργασιών εσωτερικά στον εκάστοτε οργανισμό (http://labs.opengov.gr/2010/01/05/828) θα βοηθούσε σημαντικά..
Σχόλιο από ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΑΓΡΑΠΙΔΗΣ — 8 Μαρτίου, 2010 @ 12:18 μμ
Επιπλέον ωφέλη εάν συνδιαστεί με Διαδικασία Ροής εγγράφου ή/και Σύστημα Διαχείρισης Διεργασιών:
1) Παρακολούθηση αναγκαίου χρόνου διεκπεραίωσης και καταγραφή απαραίτητων βελτιώσεων. Το Σύστημα θα αναδεικνύει μόνο του τα σημεία καθυστέρησης και τους λόγους (θεσμικούς, στελέχωσης, νομικούς, κα.)
2) Αξιολόγηση Δημοσίων Υπηρεσιών! Με μια ματιά θα γνωρίζουμε τις Υπηρεσίες που είναι υποστελεχωμένες, τους υπαλλήλους που σηκώνουν όλο το βάρος ενώ οι διπλανοί τους ρεμβάζουν, αυτούς που μονίμως κάνουν «λάθη» με αποτέλεσμα ο πολίτης να επανέρχεται για την υπόθεσή του (και πιθανόν να καταβάλει και γρηγορόσημο), κλπ.
3) Συμβολή τόσο στην προετοιμασία νόμων, όσο και στην παρακολούθηση των συνεπειών εφαρμογής τους, άμεσες και έμεσες, μέσω καταγραφής στατιστικών αποκλίσεων (π.χ. φορολόγηση κληρονομιών-μεταβιβάσεις, αύξηση ΦΠΑ & φόρος πολυτελείας-μείωση έκδοσης αδειών κυκλοφορίας ακριβών αυτοκινήτων).
Κατά την γνώμη μου είναι ο μόνος τρόπος για να υπάρξουν άμεσα και θεαματικά αποτελέσματα όσον αφορά την βελτίωση των υπηρεσιών του Δημοσίου και την πάταξη της διαφθοράς.
Ένα τέτοιου εγχείρημα δεν μπορεί να υλοποιηθεί ταυτόχρονα για όλους τους φορείς και για όλα τα θέματα. Προτείνεται η σταδιακή υλοποίηση π.χ. ανά τυπολογία διαδικασιών (άδειες οικοδομών, δικαστήρια, άδειες λειτουργίας καταστημάτων) ή ανά αρμόδια Υπηρεσία. Σε κάθε περίπτωση όμως μετά από συγκεκριμένο σχεδιασμό και ακολουθώντας αναλυτικό χρονοδιάγραμμα.