Αυτόματη έκδοση ΑΠΔ από το ΙΚΑ



Μαρτίου 30, 2011

Το υφιστάμενο σύστημα ηλεκτρονικής υποβολής ΑΠΔ μέσω του ιστότοπου του ΙΚΑ είναι μια απλή μεταφορά του χειρόγραφου συστήματος στο web.

Γιατί όμως να υπάρχει αυτή η υποχρέωση όταν το ΙΚΑ γνωρίζει περισσότερα για τους υπαλλήλους μιας επιχείρησης από τους ίδιους. Αυτό γιατί η επιχείρηση είναι υποχρεωμένη να δίνει αναλυτικές πληροφορίες για τους υπαλλήλους της και για τις συνθήκες εργασίας τους. Τι κάνουν, πότε το κάνουν (πλήρους ή μερικής απασχόλησης), πόσο μισθό λαμβάνουν, ωράριο, γνώσεις, οικογενειακή κατάσταση και πολλά άλλα κοινοποιούνται στο ΙΚΑ τουλάχιστον σε ετήσια βάση ή συχνότερα αν υπάρχουν αλλαγές.

Άρα αντί να υποβάλουν οι εργοδότες τις ΑΠΔ, θα ήταν καλύτερο να έστελνε το ΙΚΑ τις καταστάσεις αυτές στους εργοδότες ώστε να προβούν αυτοί στις αναγκαίες πληρωμές. Με την επεξεργασία των ΑΠΔ από τα συστήματα του ΙΚΑ θα ήταν εύκολο να εντοπίζονται παρατυπίες από την εργοδοσία. Π.χ. αν ο μισθός είναι κατώτερος από τον ελάχιστο προβλεπόμενο από τη συλλογική σύμβαση εργασίας να ειδοποιεί τον εργοδότη και τον εργαζόμενο. Με τον τρόπο αυτό ο εργοδότης θα ενημερώνεται για απαιτήσεις του ΙΚΑ ως προς τις εισφορές πριν αυτές καταστούν ληξιπρόθεσμες ώστε αν πιστεύει ότι υπάρχει λάθος να μπορεί να επικοινωνεί με το ΙΚΑ αντί να τρέχει να αμφισβητεί βεβαιωμένες παραβάσεις, πρόστιμα και τόκους. Παράλληλα ο υπάλληλος θα ενημερώνεται από τον ασφαλιστικό του φορέα για τις εισφορές και τα ένσημα που του έχουν πιστωθεί και όχι από κάποια κατάσταση του εργοδότη του που μπορεί να είναι ανακριβής.

Ούτως ή άλλως ο εργοδότης είναι υποχρεωμένος να ενημερώνει το ΙΚΑ για κάθε αλλαγή στο καθεστώς εργασίας των υπαλλήλων του, γιατί λοιπόν να πρέπει να υποβάλλει τα ίδια στοιχεία ξανά και ξανά;

Επίσης το σύστημα θα μπορούσε πολύ εύκολα να ετοιμάζει και τις καταστάσεις ΦΜΥ που υποχρεούνται να υποβάλουν οι επιχειρήσεις στο Taxis. Ακόμα και αν μια επιχείρηση έχει υπαλλήλους ασφαλισμένους και σε άλλους φορείς (πχ ΟΑΕΕ), αν όλοι οι φορείς έστελναν καταστάσεις ΦΜΥ στους εργοδότες, αυτοί θα μπορούσαν εύκολα να τις συρράψουν, χρησιμοποιώντας μάλιστα και πρόγραμμα που δίνει η ΓΓΠΣ γι αυτό το σκοπό.

Το υπάρχον σύστημα τιμωρεί τις μικρές και μικρο-μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) ειδικά αυτές με 1-2 εργαζόμενους. Επιχειρήσεις που λόγω του μεγέθους τους και του μικρού αριθμού του προσωπικού τους δεν μπορούν να συντηρήσουν διεύθυνση ανθρωπίνου δυναμικού. Είναι, λοιπόν, όμηροι του χαώδους συστήματος διατάξεων και διαδικασιών του φορέα, χωρίς μάλιστα εύκολο τρόπο αντίδρασης ή δικαστικής προσφυγής.

Αν δούλευε η ΔΕΗ με τον τρόπο που δουλεύει το ΙΚΑ δεν θα λαμβάναμε λογαριασμούς για την κατανάλωση του ρεύματος, αλλά θα έπρεπε εμείς κάθε μήνα να διαβάζουμε τον μετρητή του ρεύματος, να υπολογίζουμε με βάση τα τρέχοντα τιμολόγια της ΔΕΗ πόσα χρήματα χρωστάμε και να υποβάλουμε δήλωση κατανάλωσης μαζί με τα χρωστούμενα. Θα έπρεπε να γνωρίζουμε την ισχύ αναδρομικών αυξήσεων και να τις συνυπολογίζουμε στις μελλοντικές μας δηλώσεις. Η ΔΕΗ από την πλευρά της θα είχε το δικαίωμα για 10 χρόνια να κοιτάζει τα αρχεία της και, για κάθε λάθος στις δηλώσεις μας, να μας χρεώνει πρόστιμα και τόκους. Παράλληλα δε, θα έκανε ανακοινώσεις για το πόσο απατεώνες και κακοπληρωτές είναι οι καταναλωτές ρεύματος. Ακολουθώντας δε το παράδειγμα των υπόλοιπων μισο-διαλυμένων υπηρεσιών του δημοσίου, κατά καιρούς θα προέβαινε σε χαριστικούς, δήθεν, διακανονισμούς των προστίμων δίνοντας το δικαίωμα στους καταναλωτές να παρακαλέσουν τη ΔΕΗ να υπολογίσει πόσα χρωστάνε ώστε να τα πληρώσουν και να βρουν την ησυχία τους.

Το ΙΚΑ, δυστυχώς, λειτουργεί ακριβώς με αυτόν τον απαράδεκτο τρόπο, δημιουργώντας ένα κλήμα αβεβαιότητας στους εργοδότες και τους υπαλλήλους. Οι μεν εργοδότες έχουν τον φόβο ότι ξαφνικά θα γίνει έλεγχος από το ΙΚΑ και θα έχουν να πληρώνουν μαζεμένα εισφορές και πρόστιμα 6-10 ετών. Αυτό γιατί το ΙΚΑ, πονηρά σκεπτόμενο, τα αφήνει και μαζεύονται και κάνει τους ελέγχους όταν υπάρχει κίνδυνος παραγραφής. Έτσι φουσκώνουν τα χρέη προς το ΙΚΑ και νομίζουν οι άσχετοι με το θέμα σύμβουλοι των υπουργών ότι έχουν να λαμβάνουν. Αλλά μπορεί μια ΜΜΕ να ανταποκριθεί σε κάποια ουρανοκατέβατη απαίτηση του ΙΚΑ; Μπορεί να λειτουργεί μια επιχείρηση με την Δαμόκλειο σπάθη της οικονομικής καταστροφής λόγω απρόβλεπτων απαιτήσεων του ΙΚΑ; Όλα αυτά δημιουργούν αβεβαιότητα και ως εκ τούτου προβλήματα στην καλή λειτουργία των επιχειρήσεων και φυσικά στην πρόσληψη προσωπικού. Αλλά και οι εργαζόμενοι κινδυνεύουν να χάσουν ένσημα τα οποία νόμιζαν ότι είχαν κερδίσει. Ειδικά αν εν τω μεταξύ έχουν αλλάξει εργοδότη, δεν έχουν καμία ελπίδα να καταλήξουν σε κάποιο συμβιβασμό. Κάποια μέρα τους έρχεται ένα χαρτί από το ΙΚΑ που λέει π.χ. ότι τόσα ένσημα που είχατε πάρει εργαζόμενος στον τάδε εργοδότη πριν από 8 χρόνια δεν είχαν προσμετρηθεί σωστά και σας τα αφαιρούμε. Κατά τα άλλα το ΙΚΑ είναι στο πλευρό των εργαζομένων.

Το υπάρχον σύστημα είναι ανόητο. Φτιάχτηκε (δεν σχεδιάστηκε) κάποια εποχή με συνθήκες τελείως διαφορετικές από τις παρούσες. Τώρα πια η χρήση του από το ΙΚΑ αποτελεί έγκλημα προς τις ΜΜΕ και στρέφεται εναντίον της αγοράς εργασίας δυσχεραίνοντας τις προσλήψεις και δημιουργώντας παράλογα κόστη και ρίσκο στην λειτουργία των επιχειρήσεων.

Πλάκα 30/3/2011

Aπό το χρήστη


Θεματικές

Ετικέτες



2 Σχόλια »

  1. Σχόλιο από netcomb2b — 7 Απριλίου, 2011 @ 11:13 μμ

    10+

  2. Σχόλιο από Production Sense — 11 Απριλίου, 2011 @ 3:14 μμ

    Αν και σε πρωτη αναγνωση η προταση για αυτοματη εκδοση ΑΠΔ ακουγεται σωστη και φυσικα ειναι πολυ καλυτερη απ το υπαρχον συστημα, στην ουσια ομως ακολουθει μια γραφειοκρατικη, αντιπαραγωγικη και τελικα αναποτελεσματικη διαδικασια που οδηγει αναποφευκτα σε εισφοροδιαφυγη. Αλλωστε αυτο λεει και στην τελευταια παραγραφο και ο συντακτης του.

    Κατ” αρχη για να μπορεσει να ελεγχθει οποιαδηποτε διαδικασια πρεπει να ειναι απλη, σαφης και τυποποιημενη. Σημερα υπαρχει ενας κυκεωνας απο συστηματα υπολογισμου εισφορων, επιδοματων, ποσοστων και οτι αλλο μπορει να φανταστει ενας διεστραμενος γραφειοκρατης με αποτελεσμα να μην γνωριζει κανεις ελληνας ποσες ειναι οι εισφορες του. Οποιος εχει ασχοληθει ειτε σαν λογιστης ειτε σαν προγραμματιστης εξαγωγης μισθοδοσιας και εισφορων ξερει οτι καθε περιπτωση ειναι μοναδικη τοσο ως προς το προσωπο και τα επαγγελματικα του δεδομενα οσο και ως προς την χρονικη περιοδο.

    Σαν ουσιαστικο πρωτο βημα θα πρεπει ΟΛΕΣ οι εισφορες να εκφραζονται με ΕΝΑ ποσοστο επι της αμοιβης. Οπως δηλαδη υπολογιζεται το ΦΠΑ. Πχ σε αμοιβη 1.000 ευρω οι πασεις φυσεως εισφορες (εργαζομενου, εργοδοτη, χαρτοσημα, κλπ) θα ειναι (εστω) 40%. Αυτο το 40% θα υπολογιζεται μια φορα κατα την προσληψη του εργαζομενου –απο την πρωτη ημερα του εργασιακου βιου- και θα αλλαξει εαν και οταν αλλαξει η εργασιακη του σχεση.

    Θεωρω αυτονοητο οτι η καθε προσληψη πρεπει να γινεται μεσα απο ενα on-line συστημα το οποιο οχι μονο θα υπολογιζει το ποσοστο των εισφορων, αλλα θα ζητα και τον επαγγελματικο τραπεζικο λογαριασμο του εργαζομενου.

    Με δεδομενα τα παραπανω και ακολουθωντας την διαδικασια -που σωστα αρχισε να εφαρμοζεται- πληρωμων μεσω τραπεζικου λογαριασμου, ο εργοδοτης θα πρεπει να καταθετει στον τραπεζικο λογαριασμο του εργαζομενου 1.400 ευρω απο τα οποια τα 400 θα μεταφερονται αυτοματα στην ασφαλιστικη μεριδα του εργαζομενου. Ουτε ΑΠΔ, ουτε χαρτουρα, ουτε γραφειοκρατια.

    Εαν ο εργοδοτης καταθεσει 700 ευρω, τοτε ο εργαζομενος θα εισπραξει τα 500 και μονο τα 200 θα πανε για την ασφαλιση του, κι αν σε καποιο μηνα δοθηκε καποιο δωρο τοτε σε καταθεση 2.800 τα 2.000 παιρνει ο εργαζομενος και τα 800 πανε στις εισφορες.

    Απο κει και περα ο ασφαλιστικος φορεας θα υπολογιζει την ασφαλιση στην βαση των εισφορων που καταβληθηκαν και οχι των οποιων ημερομισθιων (αλλη παρανοια οπου στην ιδια εταιρια τον ιδιο μηνα ο Α δουλευει -στο γραφειο πενθημερο- 20 ημερες και ο Β -στην λιανικη εξαημερο- 24 ημερες αλλα και οι 2 παιρνουν 25 ημερομισθια).

    Ετσι, η ιατροφαρμακευτικη περιθαλψη θα διδεται εαν εχουν καταβληθει εισφορες 5.000 ευρω στο ιδιο ετος και συνταξη θα παιρνεις εαν εχεις συμπληρωσει τα 60 χρονια και καταβαλει 150.000 ευρω (ολα τα νουμερα ειναι τυχαια και αφορουν μονον την ανταποδοτικη συνταξη). Απλα, καθαρα και γρηγορα, ωστε αφ’ενος καθε εργαζομενος θα ξερει τι εισφορες χρειαζεται ακομη για να εχει ιατροφαρμακευτικη περιθαλψη ή να συνταξιοδοτηθει και αφέτερου θα απελευθερωθει ενα τεραστιο εργατικο δυναμικο των ταμειων που κανουν σημερα μια απολυτα αντιπραγωγικη δουλεια μετρωντας ενσημα, ημερομισθια, κρατησεις, ΑΠΔ, κλπ
    Και θα ρωτησει ενας πονηρος συνομιλητης που ξερει τι συμβαινει στην πιατσα. Πως αυτο το συστημα αποτρεπει την ειφοροδιαφυγη;

    Πρωτον. Λογω της απλης δομης του, ενημερωνει καθε μηνα τον εργαζομενο «πόσα τον κλεβει ο εργοδοτης». Διοτι για να βαλει λιγοτερες εισφορες θα πρεπει να δεχθει να γινει καταθεση μικροτερης αμοιβης στο λογαριασμο του και τα υπολοιπα να τα παρει μαυρα.

    Δεχομαι οτι αυτο θα συμβει σε καποιους. Την ιδια στιγμη αυτοι οι εργαζομενοι θα ξερουν –και θα το συνειδητοποιουν καθε μηνα σε καθε πληρωμη- οτι λιγοτερες εισφορες ισουνται με μικροτερη ασφαλιση και συνταξη διοτι αυτα τα ποσα θα ειναι πλεον ευθεως αναλογα. Τωρα –δυστυχως- οι περισσοτεροι σκεφτονται οτι ειτε μπουν εισφορες για 1000 ευρω ειτε για 2.000 το μηνα, αυτες θα μετατραπουν σε 300 ημερομισθια το χρονο και στα 50 μου θα ανεβασω τις αμοιβες και θα τα βολεψω.

    Δευτερον. Ο εργοδοτης δεν θα μπορει να δικαιολογει ως εξοδο καμμια αμοιβη που δεν εχει πληρωθει σε επαγγελματικο λογαριασμο εργαζομενου, αρα υποχρεωτικα θα εχει καταβαλλει και τις σχετικες εισφορες. Αν δεν το κανει, αυτα που θα γλυτωνει ως εισφορες θα θα πληρωνει σε φορους.

    Η εφαρμογη των δυο παραπανω σημειων σημαινει οτι πληρωμες με μαυρο χρημα (σε αμοιβες και εσφορες) μπορει να γινουν πλεον μονο απο οσες εταιριες εχουν την δυνατοτοτητα να εισπρατουν επισης μαυρα χρηματα.

    Το συστημα που εχει προταθει για πληρωμες μονο μεσω τραπεζικων λογαριασμων θα μπορουσε κλεισει κι αυτη την διεξοδο αρκει να επεκταθει –εστω και προαιρετικα- σε καθε πληρωμη ανω των 100 ευρω, δινοντας ενα απλο κινητρο στις εταιριες που το εφαρμοζουν : Καθε πληρωμη μεσω επαγελματικου τραπεζικου λογαριασμου θεωρειτε βεβαια και δεν μπορει να απορριφθει φορολογικα. Οσες εταιριες δεν επιλεγουν να το ακολουθησουν ας δεχονται ενα φορολογικο ελεγχο καθε εξη μηνες.

    Η χωρα σημερα χρειαζεται περισσοτερο παρα ποτε να μπει ενα φρενο στην εισφοροδιαφυγη και την φοροδιαφυγη. Γι αυτο απαιτουνται δυο προυποθεσεις : Τεχνολογια και πολιτικη βουληση. Η πρωτη υπαρχει και ειναι και φθηνη μαλιστα αλλα για την δευτερη εχω πολλες αμφιβολιες.

RSS feed για τα σχόλια. TrackBack URL

Σχολίασε

Twitter Users
Enter your personal information in the form or sign in with your Twitter account by clicking the button below.

 
Όροι Xρήσης | Πολιτική Προστασίας Δεδομένων | Πλαίσιο Συμμετοχής
Eκτός αν αναφέρεται διαφορετικά το σύνολο του περιεχομένου του labsOpeGov είναι αδειοδοτημένο με άδεια creative commons
Creative Commons License



O δικτυακός τόπος έχει υλοποιηθεί με το Ελεύθερο Λογισμικό / Λογισμικό Ανοικτού Κώδικα WordPress, από την Ομάδα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Γραφείου του Πρωθυπουργού