Αυτοματοποίηση απόδοσης ΦΠΑ
Μαρτίου 30, 2011
Η πρόταση αυτή έχει δύο σκέλη: το ένα αφορά τροποποίηση της διαδικασίας πληρωμής ΦΠΑ και το δεύτερο αφορά την υποστήριξη αυτής της δυνατότητας μέσω συστήματος Taxis. Η τροποποίηση της διαδικασίας πληρωμής ΦΠΑ δίνει στον προμηθευτή τη **δυνατότητα** να προσθέτει μια εγγραφή στο τιμολόγιο πώλησης – παροχής υπηρεσιών που να ζητάει την πληρωμή του ΦΠΑ απευθείας στο ελληνικό δημόσιο. Ο ΠΕΛΑΤΗΣ με την παραλαβή αυτού του παραστατικού θα είναι ΑΥΤΟΣ υπόχρεος για την πληρωμή του ΦΠΑ. Δηλαδή ενημερώνω το Taxis ότι πούλησα στον Χ το τάδε προϊόν υποβάλλοντας ηλεκτρονικά το σχετικό παραστατικό το οποίο κοινοποιείται αυτόματα στον πελάτη (αγοραστή) πάλι μέσω συστήματος Taxis. Ο συμψηφισμός του ΦΠΑ γίνεται πλέον πιστωτικά (δηλαδή έχοντας πληρώσει ότι ΦΠΑ του αναλογούσε αλλά μην έχοντας εισπράξει ΦΠΑ), ο επιτηδευματίας υποβάλει πιστωτική δήλωση ΦΠΑ. Επειδή όμως ΑΥΤΟΣ γνωρίζει ποιοι πελάτες του είναι συνεπείς και ποιοι όχι, μπορεί να εφαρμόσει αυτή τη διαδικασία μόνο για τους ύποπτους, ώστε να εισπράξει αρκετό ΦΠΑ από τους συνεπείς ώστε να ισοσταθμίσει τις εισροές-εκροές ΦΠΑ και να υποβάλει περιοδικές δηλώσεις με μικρά υπόλοιπα. Tι γίνεται όμως με τα εικονικά τιμολόγια; Το Taxis κοινοποιεί στον πελάτη την υποβολή του παραστατικού από τον προμηθευτή. Εάν ο προμηθευτής πιστεύει ότι το παραστατικό εκδόθηκε κακόβουλα μπορεί να υποβάλει ένσταση οπότε πραγματοποιείται φορολογικός έλεγχος στις δύο εταιρίες για να εντοπισθούν αν έχουν γίνει παραβάσεις (π.χ. αν υπάρχει συμβόλαιο που να αναφέρει την υποχρέωση πληρωμής, αν αυτό έχει κατατεθεί στην ΔΟΥ κλπ). Η διαδικασία αμφισβήτησης είναι παρόμοια με αυτή που ακολουθείται σε περίπτωση που υπάρχει διαφορά μεταξύ καταστάσεων πελατών – προμηθευτών δύο εταιριών (π.χ. στην κατάσταση της πρώτης αναφέρονται αγορές από την δεύτερη, χωρίς να υπάρχουν αντίστοιχες πωλήσεις στην κατάσταση της δεύτερης). Για την αποφυγή φόρτου στο σύστημα Taxis, αυτή η δυνατότητα μπορεί να παρέχεται για πράξεις για τις οποίες υπάρχει υποχρέωση πληρωμής μέσω του Τραπεζικού συστήματος (αυτή τη στιγμή άνω των 3000 Ευρώ). Η λύση αυτή είναι συμβατή με την οδηγία της ΕΕ για τον ΦΠΑ διότι: (α) δεν επηρεάζει διακοινοτικές συναλλαγές (είναι zero rated), (β) ο πελάτης ούτως ή άλλως πρέπει να πληρώσει τον ΦΠΑ, οπότε δεν του πέφτει λόγος. Ακόμα και τώρα θα μπορούσα να ζητήσω από πελάτη μου να μου κόψει ξεχωριστή επιταγή υπερ του ελληνικού δημοσίου για τον ΦΠΑ, η πρόταση απλά τον ΥΠΟΧΡΕΩΝΕΙ να το κάνει αν του το ζητήσω. (γ) είναι προαιρετικό για τον προμηθευτή, ο οποίος μπορεί να ΕΠΙΛΕΞΕΙ να πληρώσει όλο το ΦΠΑ – είναι δική του επιλογή και δικό του πρόβλημα αν αποκτήσει πιστωτικό υπόλοιπο ΦΠΑ. (δ) στην χειρότερη περίπτωση είναι cash-neutral για τα έσοδα του κράτους/ΕΕ, ενώ μπορεί να αυξήσει τα έσοδα αν πολλοί επιτηδευματίες επιλέξουν απλά να πιστώνουν τον ΦΠΑ που πληρώνουν με αντάλλαγμα το peace of mind του να μην τρέχουν να βρουν το ΦΠΑ μεταχρονολογημένων επιταγών. (π.χ. αυτοί που εκδίδουν ΑΠΥ και έχουν ΠΑΝΤΑ πολύ μεγάλες πληρωμές ΦΠΑ κάθε τρίμηνο γιατί παρέχοντας υπηρεσίες δεν έχουν πολλά έξοδα). Τεχνικό Μέρος Ήδη έχει αναφερθεί στις εφημερίδες ότι θα υπάρξει υποχρέωση ηλεκτρονικής κοινοποίησης του Taxis για έκδοση παραστατικών όπου υπάρχει υποχρέωση πληρωμής μέσω του τραπεζικού συστήματος (άνω των 3000 Ευρώ αυτή τη στιγμή). Η πρόταση αυτή, λοιπόν, στηρίζεται στην ανάπτυξη αυτής της δυνατότητας προσθέτοντας μια επιπλέον παράμετρο στην φόρμα όπου αναγράφονται τα στοιχεία του παραστατικού. Η νέα εγγραφή επιτρέπει στον προμηθευτή (που υποβάλει το παραστατικό) να ενημερώνει το σύστημα Taxis ότι ο ΦΠΑ που αναγράφεται θα πληρωθεί εξ” ολοκλήρου από τον πελάτη στο δημόσιο. Το σύστημα θα εκδίδει αυτόματα μια «ταυτότητα πληρωμής» (σαν αυτές που εκδίδει σήμερα για την πληρωμή ΦΠΑ) την οποία θα κοινοποιεί στον πελάτη (με email και μέσω του συστήματος Taxis). Έτσι ο πελάτης θα πρέπει να κάνει δύο πράξεις μέσω του πιστωτικού του ιδρύματος, μια με το καθαρό ποσό προς τον προμηθευτή του και μια προς το Ελληνικό Δημόσιο με τον ΦΠΑ. Ανάλυση Το σύστημα αυτό αποσκοπεί στην εξάλειψη μιας τεράστιας αδικίας που υπάρχει στο παρόν σύστημα και που επιβραβεύει τους κακοπληρωτές με άτοκα δάνεια και τιμωρεί τους σωστούς και έντιμους επιχειρηματίες αυξάνοντας τις οικονομικές τους υποχρεώσεις. Τι γίνεται αν εκδώσω ένα τιμολόγιο σε ένα πελάτη μου ο οποίος αποφασίζει να με πληρώσει μετά από 6 μήνες; Εγώ πέρα από την επιβάρυνση της καθυστέρησης είμαι υποχρεωμένος να αποδώσω και τον ΦΠΑ που δεν έχω εισπράξει. Άρα αντι να εισπράξω Χ χρήματα, ΠΛΗΡΩΝΩ Χ*23%. Ο δε κακοπληρωτής βάζει το τιμολόγιο μου στα βιβλία του και ΑΦΑΙΡΕΙ τον ΦΠΑ που πληρώνω εγώ από τις εκροές του (άρα πληρώνοντας λιγότερο ΦΠΑ λαμβάνει ένα εξάμηνο άτοκο δάνειο ύψους Χ*23% από εμένα). Αυτά πέρα από τα χρήματα που μου χρωστάει και δεν πρόκειται να τα πληρώσει για 6 μήνες. Πλάκα, 30/3/11 |
|
3 Σχόλια »
RSS feed για τα σχόλια. TrackBack URL
Σχόλιο από Τ. Λιζάρδος — 7 Απριλίου, 2011 @ 4:35 μμ
Το σκεπτικό που αναπτύσσετε στην τελευταία παράγραφο του σημειώματός σας (Ανάλυση) είναι κατά βάση πολύ ορθό. Όμως η διαδικασία προτείνετε νομίζω ότι έρχεται σε αντίθεση με την δομή του νόμου περί ΦΠΑ αλλά και με την φιλοσοφία του φόρου (δηλαδή ως φόρου επιβαλλόμενου στην εκάστοτε προστιθέμενη αξία που διαμορφώνεται σε κάθε στάδιο μεταβίβασης του αγαθού και την ευθύνη απόδοσης του φόρου στο δημόσιο που αναλογεί στην προστιθέμενη αξία φέρει ο εκάστοτε επιτηδευματίας)
Στις περιπτώσεις πωλήσεων επί πιστώσει αυτό που θα μπορούσε να ισχύσει είναι η υποχρέωση του αγοραστή να καταβάλλει στον πωλητή την αξία του φπα στα χρονικά πλάίσια απόδοσής του στο δημόσιο από τον προμηθευτή (το οποίο ήδη αναφέρετε στο σημείωμά σας).
Τίμος Λιζάρδος
Σχόλιο από netcomb2b — 8 Απριλίου, 2011 @ 12:00 πμ
Η υπερβολή είναι λάθος. Οι αλλαγές πρέπει να έχουν στόχο τα πράγματα να γίνουν πιο έξυπνα,πιο γρήγορα
πιο απλά , πιο φθηνά. Η γραφειοκρατία είναι τσουνάμι που θα μας πνίξει όλους. Οι πολυεθνικές και οι μεγάλες εταιρίες έχουν τους τρόπους να ξεφεύγουν τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, στο τέλος το μάρμαρο το πληρώνει ο αδύναμος μικρομεσαίος και ο πολίτης.
Σχόλιο από ΠΑΠΑΖΙΩΓΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ — 28 Απριλίου, 2011 @ 12:07 μμ
Τελικά αποδείχθηκε ότι όταν το κράτος προσπαθεί να εισπράξει φόρους εκ τον εστέρων αποτυγχάνει διότι οι συσσώρευση εκκρεμοτήτων δημιουργεί κορεσμό στους υπαλλήλους οι οποίοι έχουν αναλάβει αυτό το έργο.
Άρα το ζητούμενο είναι να εισπράττει το κράτος απευθείας και να επιστρέφει φόρους μετά από έλεγχο.
Και να γίνω πιο σαφής:
ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 500 ΕΥΡΩ
1)Όλες οι συναλλαγές πάνω από 500 ευρω να γίνεται μέσω τραπέζης
2)Οι τράπεζες να παρακρατούν το ΦΠΑ και τον ΦΟΡΟ και να πληρώνει το καθαρό ποσό στον δικαιούχο.
3)Οι τράπεζες να αποδίδουν με συγκεντρωτικές καταστάσεις (σε ηλεκτρονική μορφή) κάθε μήνα στο κράτος για το ΦΠΑ και τους ΦΟΡΟΥΣ.
4)Ο Επιτηδευματίας θα κάνει στο τέλος του χρόνου συγκεντρωτική ΦΠΑ και δήλωση ΦΟΡΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ και θα του επιστρέφεται (μετά από έλεγχο και ηλεκτρονική διασταύρωση) ποσό από το ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
5)Τα κέρδη να φορολογούνται με 10%
ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ ΚΑΤΩ ΑΠΟ 500 ΕΥΡΩ
6)Συναλλαγές κάτω από 500 ευρω να γίνεται με την κάρτα του Πολίτη και με ONLINE σύστημα να ενημερώνεται το ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
7)Το ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ να στέλνει κάθε μήνα στους οφειλέτες το ποσό που χρωστάνε σε ΦΠΑ και ΦΟΡΟΥΣ με εκκαθαριστικό σημείωμα (όπως γίνεται με τα ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ)
8)Εάν δεν αποδοθεί το ΦΠΑ και ο ΦΟΡΟΣ από τους οφειλέτες τότε το ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ μπορεί να μπλοκάρει τις μελλοντικές συναλλαγές.
9)Ο Επιτηδευματίας θα κάνει στο τέλος της χρήσης συγκεντρωτική ΦΠΑ και δήλωση ΦΟΡΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ και θα του επιστρέφεται (μετά από έλεγχο και ηλεκτρονική διασταύρωση) ποσό από το ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
10)Τα κέρδη να φορολογούνται με 10%
ΠΑΡΑΚΡΑΤΗΣΗ ΦΟΡΟΥ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ
11)Οι παρακράτηση φυσικών προσώπων να γίνει 45%
12)Ο φόρος θα επιστρέφεται με την προσκόμιση αποδείξεων
13)Όλες οι αποδείξεις θα ισχύουν (άρα μόνο το καθαρό ποσό που μένει θα φορολογηθεί ουσιαστικά)
ΟΦΕΛΟΙ
14)Το κράτος θα εισπράττει άμεσα χρήματα
15)Τα κέρδη θα επενδύονται
16)Όλοι θα αποδίδουν ΦΠΑ και ΦΟΡΟΥΣ
17)Όλοι θα ζητάνε απόδειξης