Επανάκτηση χαμένων ανθρωποωρών από τον τρόπο λειτουργίας των δικαστηρίων Αθηνών



Σεπτεμβρίου 16, 2010

Η κατάσταση.

Η ημέρα εκδίκασης / συζήτησης μιας υπόθεσης στα δικαστήρια ανακοινώνεται έγκαιρα προς τους ενδιαφερόμενους (διάδικοι, μάρτυρες και δικηγόροι). Ωστόσο η ώρα αποτελεί ένα πρόβλημα, καθώς η σειρά εκδίκασης των υποθέσεων ανακοινώνεται μόλις την ίδια μέρα το πρωί, η δε διάρκεια που θα απασχολήσει το δικαστήριο η κάθε υπόθεση είναι απρόβλεπτη και έντονα κυμαινόμενη.

Η επίπτωση.

Το αποτέλεσμα είναι ότι κατά τεκμήριο τόσο οι πολίτες όσο οι επαγγελματίες του χώρου είναι υποχρεωμένοι να συμβιβάζονται στην σκληρή πραγματικότητα σύμφωνα με την οποία ο κάθε εμπλεκόμενος σε δικαστική υπόθεση κατά κανόνα θα χάσει περιμένοντας 5-10 φορές περισσότερο χρόνο από όσο θα διαρκεί η ίδια η συζήτηση της υπόθεσής του.
Το πρόβλημα απασχολεί εκατομμύρια ανθρώπους που ζουν στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας μας και λαμβάνει εκρηκτικές διαστάσεις στα Δικαστήρια Αθηνών. Πιο συγκεκριμένα:
– λειτουργεί ως τροχοπέδη στην ανάπτυξη της οικονομίας μας (μεγάλος αριθμός χαμένων εργατοωρών),
– οδηγεί συχνά σε αναβολές εκδίκασης υποθέσεων (καθυστέρηση απόδοσης δικαίου),
– λειτουργεί αποτρεπτικά στην προσφυγή στη δικαιοσύνη,
– δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό μεταξύ μεγάλων δικηγορικών γραφείων και ανεξάρτητων δικηγόρων (τα γραφεία έχουν σχεδόν καθημερινά κάποιον στα δικαστήρια και παρακολουθούν από κοντά την εξέλιξη).
Τα παραπάνω μαζί με την μακρά ουρά αναμονής διεκπεραίωσης υποθέσεων της δικαιοσύνης είναι τα διαρκή διαρθρωτικά προβλήματα της δικαιοσύνης στη χώρα μας, προσβάλλοντας το θεμέλιο λίθο της δημοκρατίας. Έχει συζητηθεί και πρόσφατα στο κοινοβούλιο δίχως κάποια λύση [1].

Το πρώτο από αυτά τα δυο προβλήματα επιδέχεται απλής λύσης αξιοποιώντας τα σύγχρονα ηλεκτρονικά μέσα.

Η πρόταση.

Συνδυάζοντας το internet, κινητή τηλεφωνία και απλές υπολογιστικές συσκευές είναι εφικτό να αλλάξει άρδην αυτή η κατάσταση. Προτείνεται η παρακάτω διαδικασία:
1) Τα πινάκια εκτέλεσης υποθέσεων ανά κτίριο δικαστηρίου και αίθουσα θα ανακοινώνονται στο διαδίκτυο, καθώς και σε τηλεφωνικό IVR σε προκαθορισμένο ανά δικαστήριο νούμερο, με ταυτόχρονη προαιρετική ειδοποίηση με SMS ή / και e-mail των ενδιαφερόμενων εμπλεκόμενων
2) Σε κάθε αίθουσα θα υπάρχει οθόνη αφής με την οποία χειριστής (π.χ. γραμματέας ή δικαστής) με απλούστατο χειρισμό θα μπορεί να ενημερώνει κεντρική βάση ως προς το σε ποια υπόθεση βρίσκεται
3) Οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να λαμβάνουν άμεση ηλεκτρονική ενημέρωση είτε σε μοντέλο έλξης (pull) με έναν από τους παρακάτω τρόπους:
a. Επίσκεψη του on-line πινακίου
b. Αποστολή SMS με τον κωδικό της αίθουσας εκδίκασης
c. Κλήση στο IVR
Είτε και με μοντέλο προώθησης (push) με προεγγραφή σε υπηρεσία εξέλιξης των υποθέσεων ανά αίθουσα εκδίκασης. Η προεγγραφή καθώς και η ειδοποίηση θα μπορεί να πραγματοποιείται με κάθε ένα από τα πρόσφορα μέσα (Web, e-mail, SMS, IVR).
Η λύση είναι απλούστατη στην υλοποίησή της, έχει χαμηλότατο κόστος επένδυσης, αλλά και συντήρησης/διαχείρισης και παρέχει μια υπηρεσία προστιθέμενης αξίας που εξοικονομεί απίστευτες ώρες στους ανθρώπους που έχουν την τύχη ή ατυχία να πρέπει να παραστούν σε κάποια αίθουσα δικαστηρίου. Επιπρόσθετα, αν κριθεί σκόπιμο από τους ιθύνοντες είναι εφικτό να εκμηδενιστεί εντελώς το κόστος της για το δημόσιο, καθώς είναι απλούστατο να χρηματοδοτηθεί από ειδικές χρεώσεις στους χρήστες της (π.χ. premium SMS, premium phone number, συνδρομή πρόσβασης στο on line Πινάκιο, ηλεκτρονική διαφήμιση κλπ.)

Βιβλιογραφικές Παραπομπές

[1] http://www.thanos-plevris.gr/eperotiseis/orario-dikastirion.html

7 Σχόλια »

  1. Σχόλιο από Gretsi — 19 Σεπτεμβρίου, 2010 @ 9:41 πμ

    Δυστυχώς ακόμη και τα πινάκια στην πόρτα του ακροατηρίου δεν ενημερώνονταν σωστά με αποτέλεσμα να είναι … παραπλανητικά και απενεργοποιήθηκαν πολύ σύντομα όταν άρχισε η εφαρμογή τους.
    Εφόσον και το βιβλίο αποφάσεων ή το πινάκιο του εισαγγελέα ενημερώνονταν υποχρεωτικά, ΜΟΝΟ ηλεκτρονικά, η σωστή αυτή πρόταση θα μπορούσε να τύχει εφαρμογής.

  2. Σχόλιο από makezid — 23 Σεπτεμβρίου, 2010 @ 1:01 μμ

    Η ιδέα αυτής της πρότασης είναι πρωτότυπη και αρκετά εύστοχη στο να μειωθεί η άσκοπη αναμονή και ειδικά για άτομα που επιδίδονται καθημερινά σε κάτι τέτοιο. Έπειτα, οι τρόποι ενημέρωσης βασίζονται πια σε υπηρεσίες που χρησιμοποιούνται καθημερινά από το ευρύ κοινό άρα μιλάμε για κάτι εύχρηστο και άμεσα προσβάσιμο!

  3. Σχόλιο από andgeorg — 23 Σεπτεμβρίου, 2010 @ 3:40 μμ

    Ενδιαφέρουσα πρόταση η οποία προορίζεται να συμβάλλει στον καλύτερο και αποδοτικότερο χειρισμό ενός θέματος το οποίο απασχολεί εκατοντάδες επαγγελματίες και πολίτες καθημερινώς. Η έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση του εκτιμώμενου χρόνου εκδίκασης υποθέσεων σε πραγματικό χρόνο εκτιμάται ότι θα αποφέρει σημαντικό όφελος και εξοικονόμηση πόρων/ανθρωποωρών. Η υλοποίηση ενός τέτοιου συστήματος οδηγεί σε πολύπλευρα οφέλη για το κοινωνικό σύνολο. Ταυτόχρονα, η απλή σχετικά υλοποίηση καθιστά μία τέτοια επένδυση αρκετά ελκυστική με υψηλό, προσδοκώμενο όφελος.

  4. Σχόλιο από aimban — 23 Σεπτεμβρίου, 2010 @ 4:19 μμ

    Όσοι από εμάς έχουμε τύχει έξω από μία αίθουσα δικαστηρίου ξέροντας ότι 99% δεν θα εκδικαστεί η υπόθεσή μας, αλλά περιμένουμε για παν ενδεχόμενο, δεν θα μπορούσαμε παρά να συμφωνήσουμε με μια τέτοια πρόταση! Εφόσον λαμβάνουμε καθημερινά πληροφορίες παντός τύπου (έως και διαφημίσεις), κάθε μέρα μέσω τηλεφώνου, e-mail ή sms γιατί να μην έχουμε πρόσβαση και σε κάτι χρήσιμο που θα μας γλυτώνει χρόνο;; Σίγουρα εφικτό, ενδιαφέρον και ελπιδοφόρο.

  5. Σχόλιο από scarf — 4 Οκτωβρίου, 2010 @ 11:09 μμ

    Πολύ ωραία ιδέα και μακάρι να μπορούσε να γίνει. Απίθανο πάντως στην Ελλάδα που ξέρουμε!
    Αναγκαία συνθήκη είναι η στοιχειώδης συμπάθεια των ανθρώπων των δικαστηρίων με την τεχνολογία. (Ούτε τις γνώσεις ενός δεκάχρονου δεν πλησιάζουν).
    Για την αξιοπιστία των πληροφοριών χρειάζεται και μία υπευθυνότητα καθώς και ένας στοιχειώδης σεβασμός προς τους πολίτες που τους πληρώνουν. Ποιος θα το κάνει? Η/ο γραμματέας που άλλα λες στη Δίκη και άλλα γράφει στη δικογραφία? Υπάρχει κι εκεί μια μεγάάάάλη απόσταση που πρέπει να διανυθεί.

  6. Σχόλιο από www.google.com-accounts-o8-id-id-AItOawlOYFyBnNMsjTXT1_hXCI1 — 10 Νοεμβρίου, 2010 @ 8:07 μμ

    Η ιδέα δεν είναι πρωτότυπη, αλλά δεν είναι ανέφικτη και για την Ελλάδα. Έχει υλοποιηθεί ήδη από το Τούρκικο Υπουργείο Δικαιοσύνης και διασυνδέει όλη την Τουρκία στα θέματα δικαιοσύνης. Δείτε εδώ http://www.sms.uyap.gov.tr/UYAPSMS.pdf . βραβεύτηκε με το e-government award το 2009. Στήθηκε με κονδύλια της ΕΕ. Μακάρι να γίνει και σε μας. Η σελίδα είναι η http://www.sms.uyap.gov.tr/english/nedir.html

  7. Σχόλιο από Kyriakos Berberakis — 16 Δεκεμβρίου, 2010 @ 5:13 μμ

    Το συστημα αυτο θα πρεπει αμεσα να εφαρμοστει απο τους αρμοδιους για την ευρυθμη λειτουργια της δικαιοσυνης.Αλλος δρομος απο το διαδυκτιο δεν υπαρχει.Ξεκινηστε αμεσα δηλ χθες,και με επικεντρο τον πολιτη και την ευεληξια λυστε οποιο προβλημα προβαλλει.Δεν γινεται δεν υπαρχει.Δεν θελω υπαρχει.Την αξιοπιστια σας την χτιζετε μονοι σας και την καταστρεφετε επισης μονοι σας.Αυτη την στιγμη και με ολα τα προβληματα περι της διακαιοσυνης αλλα και πολλα αλλα που υπομενει ο κοσμακης λετε αυτη να βρισκεται σε ζηλευτα επιπεδα?

RSS feed για τα σχόλια. TrackBack URL

Σχολίασε

Twitter Users
Enter your personal information in the form or sign in with your Twitter account by clicking the button below.

 
Όροι Xρήσης | Πολιτική Προστασίας Δεδομένων | Πλαίσιο Συμμετοχής
Eκτός αν αναφέρεται διαφορετικά το σύνολο του περιεχομένου του labsOpeGov είναι αδειοδοτημένο με άδεια creative commons
Creative Commons License



O δικτυακός τόπος έχει υλοποιηθεί με το Ελεύθερο Λογισμικό / Λογισμικό Ανοικτού Κώδικα WordPress, από την Ομάδα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Γραφείου του Πρωθυπουργού