survey.sch.gr



Δεκεμβρίου 23, 2009

Υπηρετώ ως διευθυντής σχολικής μονάδας (1ο Δημοτικό Σχολείο Σπάρτης) και διαπιστώνω ότι απο τη μια υπάρχει το survey.sch.gr όπου καταχωρίζονται από το σχολείο μας ουκ ολίγα υπηρεσιακά στοιχεία (στοιχεία φοίτησης, στοιχεία προσωπικού, κλπ.), από την άλλη το Υπουργείο Παιδείας ή/και η Περιφερειακή Δ/νση ή/και η οικεία Δ/νση Π.Ε. πολύ συχνά ζητούν στοιχεία (π.χ. στατιστικά για αλλοδαπούς, άλλα στοιχεία φοίτησης, πίνακες εγγραφέντων κλπ) παρόλο που αυτά υπάρχουν – είναι διαθέσιμα. Αυτό αυξάνει τη γραφειοκρατία, καταναλώνει ανθρώπινους πόρους και εν τέλει αφαιρεί πολύτιμο χρόνο από άλλες δραστηριότητες εντός του σχολείου που πολλές φορές και πολύ – πολύ σημαντικές.
Προτείνω (α) την υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου διαδικτυακού συστήματος (το οποίο δε θα εξαρτάται από συγκεκριμένα λειτουργικά συστήματα και από εταιρείες) καταγραφής των στοιχείων της σχολικής μονάδας που χρειάζεται η υπηρεσία και (β) την άντληση όλων των στατιστικών απο τους ενδιαφερόμενους φορείς μέσω ερωτημάτων στη βάση δεδομένων του ολοκληρωμένου συστήματος καταγραφής.

3 Σχόλια »

  1. Σχόλιο από χρήστης — 23 Δεκεμβρίου, 2009 @ 9:41 πμ

    Έχει απόλυτο δίκαιο ο συνάδερφος Διευθυντής
    Να επεκτείνω τον προβληματισμό του και να αναφέρω ότι πέρα από survey.sch.gr υπάρχει και το e-datacenter που το διαχειρίζονται ως μητρώο εκπαιδευτικών οι Διευθύνσεις και τα Γραφεία Εκπαίδευσης μέσα από το οποίο όταν ολοκληρωθεί η ενημέρωση θα προκύπτουν πάρα πολλές πληροφορίες. Αλλά ο κάθε Διευθυντής των τμημάτων του Υπουργείου κατ αρχήν αγνοεί την ύπαρξη των συστημάτων αυτών και κατά δεύτερο αδυνατεί (αφού είναι ηλεκτρονικά αναλφάβητος) να φανταστεί την αξιοποίησή τους. Κάθε μέρα σχεδόν πηγαινοέρχονται πίνακες προς και από τα σχολεία που συμπληρώνονται με στοιχεία τις περισσότερες φορές αναξιοποίητα (γιατί η μορφή τους δεν είναι κωδικοποιημένη). Όσο για την πρόταση του συναδέρφου νομίζω ότι υπάρχουν στην εκπαίδευση οι ανάλογες βάσεις που χρειάζονται κατά περίπτωση μόνο που είναι διάσπαρτες, ανεξάρτητες χωρίς συντονισμό και ενιαία διαχείριση (Πίνακες αναπληρωτών, συστήματα οικον. διαχείρισης ωρομισθίων, συστήματα διαχείρισης επιμόρφωσης-πιστοποίησης κ.α.). Αυτό που χρειάζεται είναι ενιαία διαχείριση, ενοποίηση και ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (στην περιφέρεια όχι να μαζευτούμε πάλι όλοι στην ανθρωποφάγα Αθήνα !!!) των χρηστών για αξιοποίησή τους.

  2. Σχόλιο από χρήστης — 27 Δεκεμβρίου, 2009 @ 12:47 μμ

    Δεν γίνεται καμιά ουσιαστική χρήση των βάσεων δεδομένων και ως πληροφορικός ΔΕΝ μπορώ να καταλάβω αν αυτό οφείλεται ΜΟΝΟ στην ανικανότητα των στελεχών της εκπαίδευσης να αντιληφθούν τις δυνατότητες που υπάρχουν και εύκολα, χωρίς ουσιαστικό κόστος (π.χ. php mysql) μπορούν να εφαρμοστούν.
    Η χρόνια αναξιοκρατία, ρουσφετολογικές τοποθετήσεις στο ΥΠΕΠΘ, κ.λ.π μας έχουν οδηγήσει σε ένα «μπάχαλο» που μπορεί πανεύκολα να λυθεί με τις παρούσες τεχνολογικές δυνατότητες. Αρκεί να υπάρξει πολιτική βούληση.
    Εμείς στο σχολείο μας, όπως και σε άλλα σχολεία έχουμε δημιουργήσει πολυχρηστικές ΒΔ με ανοικτό λογισμικό για να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε στις ανάγκες γραμματειακής υποστήριξης του σχολείου που δεν καλύπτονται από το υπάρχον λογισμικό που στέλνει το υπουργείο.
    Όλες οι παραπάνω προτάσεις μπορούν να υλοποιηθούν και να υποστηρίζονται μέσα από το ίδιο το υπουργείο (αποσπασμένοι καθηγητές πληροφορικής).

  3. Σχόλιο από SakisP — 12 Ιανουαρίου, 2010 @ 9:51 πμ

    Το πρώτο που μου έκανε εντύπωση όταν διορίστηκα ως μόνιμος εκπαιδευτικός (καθηγητής Πληροφορικής, ύστερα από αρκετά χρόνια εργασίας στον ιδιωτικό τομέα ως προγραμματιστής και σύμβουλος επιχειρήσεων) ήταν ακριβώς αυτό το διοικητικό «μπάχαλο» στο οποίο αναφερθήκατε. Δεν μπορώ να πιστέψω ότι δεν ήταν και δεν είναι οφθαλμοφανείς οι κάκιστες πρακτικές διαχείρισης και οργάνωσης γραφείου σε όλες τις διοικητικές ή υπηρεσιακές μονάδες του Υπουργείου Παιδείας, ξεκινώντας από τις Σχολικές Μονάδες έως και την Κ.Υ., όπου σπαταλούνται άσκοπα, μεταξύ πολλών άλλων πραγμάτων, κυρίως σημαντικοί πόροι ανθρώπινου δυναμικού. Παρόλα αυτά και εν έτη 2010 συμβαίνει το αδιανόητο ένα υπουργείο παιδείας δυτικοευρωπαϊκής χώρας να έχει σοβαρές δυσκολίες να προσδιορίσει άμεσα ή με ακρίβεια ποσοτικά στοιχεία – δεν τολμώ να αναφερθώ σε ποιοτικά στοιχεία – για τους εργαζόμενους του, για το μαθητικό δυναμικό της χώρας καθώς και για τις σχολικές και διοικητικές μονάδες που υπάγονται σε αυτό.

    Πράγματι η πρόταση του συναδέλφου «akokkon» είναι εύστοχη και με βρίσκει απολύτως σύμφωνο. Όμως αυτό το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα όπως το περιγράφει βρίσκεται ήδη σε φάση υλοποίησης! Στην ουσία πρόκειται για τον συνδυασμό ή την ενοποίηση αν θέλετε των δυνατοτήτων και λειτουργιών του eSchool με το e-Datacenter, όταν ολοκληρωθεί η εγκατάσταση του πρώτου. Μάλιστα γίνονται συζητήσεις επίσημες και ανεπίσημες (από ό,τι είδα και στα πλαίσια αυτού του καλέσματος) κατά πόσο αυτό το πληροφοριακό σύστημα (eSchool):

    α) έγινε εφαρμόζοντας την καλύτερη δυνατή τεχνολογική λύση; Γιατί να χρησιμοποιηθεί η τεχνολογία .NET της Microsoft; Ως γνωστό, η τεχνολογία Java δίνει την δυνατότητα μία εφαρμογή να τρέχει σε πολλαπλές πλατφόρμες (Windows ή Linux ή Mac κ.α.), και έτσι δίνει και την δυνατότητα ανεξαρτητοποίησης από συγκεκριμένο κατασκευαστή/προμηθευτή. Συνειδητοποιημένες σχολικές μονάδες που χρησιμοποιούν άλλη τεχνολογία, όπως αυτή του δωρεάν ανοικτού λογισμικού (λέγε με Linux), δικαιολογημένα διαμαρτύρονται.
    β) θα μπορούσε να έχει υλοποιηθεί με ελεύθερο/ανοιχτού κώδικα λογισμικό ή όχι; Αυτό δεν είναι τόσο εύκολο να απαντηθεί, μιας και εξαρτάται από ένα πλήθος παράγοντες που σχετίζονται με το σύνολο των απαιτήσεων και προδιαγραφών που αφορούν το συγκεκριμένο πληροφοριακό σύστημα, τα οποία γνωρίζουν ελάχιστοι.
    γ) θα έπρεπε να υλοποιηθεί από την εταιρία ΕΠΑΦΟΣ; λαμβάνοντας υπόψη
    • την έλλειψη εμπειρίας της συγκεκριμένης εταιρίας σε κατανεμημένες/διαδικτυακές εφαρμογές,
    • την προβληματική υλοποίηση και λειτουργία του στα Γυμνάσια της χώρας,
    • ότι σε άλλες χώρες υπάρχουν παρόμοια έτοιμα και πετυχημένα πληροφοριακά συστήματα εδώ και χρόνια
    δ) είναι το κατάλληλο πληροφοριακό σύστημα που θα δώσει το επιθυμητό αποτέλεσμα; Ήτοι την αποδοτική, ουσιαστική και παραγωγική διοίκηση, που πρέπει να αποτελεί εργαλείο για την πολιτική ηγεσία στην χάραξη και στην υλοποίηση πετυχημένης στρατηγικής και πολιτικών στην παιδεία. Για να επιτευχθούν τέτοια ποιοτικά αποτελέσματα όσον αφορά την διοίκηση, θα πρέπει να έχει προηγηθεί ο (επανα)προσδιορισμός ή (επανα)σχεδιασμός των επιχειρηματικών ή διοικητικών διαδικασιών (λέγε με Business Process Re-Engineering ή Business Process Management). Τι να το κάνεις το καλύτερο πληροφοριακό σύστημα όταν απλά το έχεις προσαρμόσει ή εφαρμόσει πάνω σε αναχρονιστικές, αναποτελεσματικές και αντιπαραγωγικές διαδικασίες;
    Θέλοντας να απαντήσω και στην πρόταση σας συνάδελφε «χρήστης», θα πρέπει να πω ότι δυστυχώς, η πλειοψηφία των αποσπασμένων εκπαιδευτικών με ειδικότητα πληροφορικής στην Κ.Υ. του ΥΠΕΠΘ, δεν μπορούν να υλοποιήσουν ή να υποστηρίξουν με επαγγελματικό τρόπο τέτοιες προτάσεις, διότι τους λείπουν – πλην ελάχιστων εξαιρέσεων – οι κατάλληλες ικανότητες/δεξιότητες/εμπειρίες (π.χ. προγραμματισμού, διαχείρισης σύνθετων έργων πληροφορικής, υποστήριξης πληροφοριακών συστημάτων, κ.α.), είτε επειδή δεν εκπαιδεύτηκαν ή δεν ασχολήθηκαν επαγγελματικά με αυτό το αντικείμενο όντας απασχολημένοι με το έργο του εκπαιδευτικού, είτε επειδή πολλοί από αυτούς βρέθηκαν στην Κ.Υ. λόγω της «αναξιοκρατίας και των ρουσφετολογικών τοποθετήσεων» που περιγράψατε.

    Ανάθεμα πια αυτή η εμμονή μας ως χώρα να επιμένουμε στην «επανεφεύρεση του τροχού» και στην αλλοίωση/καταστροφή πετυχημένων ξένων μοντέλων έχοντας τα «προσαρμόσει στην ελληνική πραγματικότητα».

    Τέλος θα ήθελα να επισημάνω ότι τα τεχνικά θέματα που αφορούν αυτή την λύση δεν είναι το μείζον πρόβλημα. Πιστεύω ότι οι αιτίες για το «τέρας» της γραφειοκρατίας που συναντούμε στο ΥΠΕΠΘ – και κατ’ επέκταση σε όλο το ελληνικό δημόσιο – δεν οφείλεται σε έλλειψη ιδεών ή καινοτόμων λύσεων ή τη δυνατότητα τεχνολογικών λύσεων. Νομίζω ο «χρήστης» στα σχόλια του περί «ανικανότητας των στελεχών της εκπαίδευσης να αντιληφθούν τις δυνατότητες που υπάρχουν» και «χρόνια αναξιοκρατία, ρουσφετολογικές τοποθετήσεις» έχει εντοπίσει τα βαθύτερα αίτια του προβλήματος. Αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής είναι να συναντά κανείς σε μεγάλο βαθμό μεταξύ των στελεχών της δημόσιας διοίκησης την άγνοια ή την ανεπάρκεια ή ακόμη και την άρνηση όσον αφορά στη χρήση νέων τεχνολογιών καθώς και στην εφαρμογή πρακτικών διοίκησης επιχειρήσεων. Για να αντιμετωπιστούν τα φαινόμενα αυτά πρέπει τουλάχιστον η στελέχωση των διοικητικών και υπηρεσιακών μονάδων να διέπεται από ορισμένες αυτονόητες αρχές:
    • Η βασική στελέχωση διοικητικών μονάδων θα πρέπει να γίνεται κυρίως από εξειδικευμένο προσωπικό, όπου βασικό κριτήριο θα πρέπει να είναι οι αποδεδειγμένες δεξιότητες τόσο στη χρήση της νέας τεχνολογίας που απαιτείται σε περιβάλλον γραφείου (π.χ. επεξεργασία κειμένου, επεξεργασία υπολογιστικών φύλλων, Internet, email, κ.α.) όσο και στις εργασίες γραφείου καθαυτές (π.χ. ταχύτητα δακτυλογράφησης, στενογραφία, οργανωτικές ικανότητες, ξένες γλώσσες, ικανότητα αξιοποίησης και χρήσης των όποιων δεξιοτήτων ή γνώσεων, κ.α.).

    • Πρόσθετα, η στελέχωση θέσεων προϊσταμένων ή διευθυντών θα πρέπει να συνυπολογίζεται με μεγαλύτερο συντελεστή πρωτίστως οι αποδεδειγμένες γνώσεις σε θέματα διοίκησης επιχειρήσεων αλλά και οι αποδεδειγμένες δεξιότητες χρήσης νέας τεχνολογίας.

    • Θα πρέπει να γίνεται ουσιαστική αντικειμενική αξιολόγηση παραγόμενου έργου και επίτευξης προκαθορισμένων στόχων σε επίπεδο διοικητικής και υπηρεσιακής μονάδας καθώς και σε επίπεδο υπομονάδων για εκτίμηση και περεταίρω βελτίωση του παραγόμενου έργου.

    • Θα πρέπει να υπάρχει προσωπική αντικειμενική αξιολόγηση όλων των υπαλλήλων, η οποία σε συνδυασμό με την προαναφερθείσα αξιολόγηση της υπομονάδας, να οδηγεί σε αξιοκρατική ανέλιξη τόσο ιεραρχικά όσο και οικονομικά. Η ιεραρχική και οικονομική ανέλιξη η οποία βασίζεται στα χρόνια προϋπηρεσίας όπως αυτή ισχύει σήμερα, είναι αναχρονιστική και αποτελεί αντικίνητρο και τροχοπέδη για την αύξηση της παραγωγικότητας και την βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών τόσο στο διοικητικό όσο και στο εκπαιδευτικό έργο.

    • Θα πρέπει να υπάρξει αλλαγή στην πρακτική ανοχής περιπτώσεων άρνησης ή πλημμελούς τέλεσης του καθήκοντος.

    Οι λέξεις κλειδιά, αν και χιλιοειπωμένες, είναι αξιοκρατία και αξιολόγηση!

RSS feed για τα σχόλια. TrackBack URL

Σχολίασε

Twitter Users
Enter your personal information in the form or sign in with your Twitter account by clicking the button below.

 
Όροι Xρήσης | Πολιτική Προστασίας Δεδομένων | Πλαίσιο Συμμετοχής
Eκτός αν αναφέρεται διαφορετικά το σύνολο του περιεχομένου του labsOpeGov είναι αδειοδοτημένο με άδεια creative commons
Creative Commons License



O δικτυακός τόπος έχει υλοποιηθεί με το Ελεύθερο Λογισμικό / Λογισμικό Ανοικτού Κώδικα WordPress, από την Ομάδα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Γραφείου του Πρωθυπουργού