Κοινή Πλατφόρμα Επικοινωνίας Για Όλες Τις Δημόσιες Υπηρεσίες
Δεκεμβρίου 22, 2009
Χρησιμοποιώ εδώ και χρόνια το Gmail καθώς και άλλες υπηρεσίες της Google. Βρίσκω το Gmail πρωτοποριακό (ως σήμερα) αν και με την πρώτη ματιά δεν του φαίνεται λόγω του πολύ λιτού περιβάλλοντος (τώρα δέχεται και themes που το φέρνεις στα μέτρα σου). Ταχύτατο, δωρεάν χώρος 7GB (και ανεβαίνει), «μαγικές ταμπελίτσες» που κάνουν παιχνίδι τόσο την αρχειοθέτηση, όσο και την εύρεση (κάθε μήνυμα μπορεί να έχει περισσότερες από μία πχ Υπουργείο + Αποφάσεις + Διορισμοί). Όλα αυτά πακέτο με την μηχανή της Google για την αναζήτηση μέσα στα μηνύματα. Off line mode για την φύλαξή και τοπικά (δηλ. λειτουργεί χωρίς internet), φίλτρα, πρόσβαση από οπουδήποτε μέσω web και κινητού. Δυνατότητα τεράστιων συνημμένων, άμεσα μηνύματα επιτόπου, αυτόματη διόρθωση, αυτόματη αποθήκευση, πολυγλωσσική υποστήριξη και ισχυρότατο φίλτρο ανεπιθύμητης αλληλογραφίας. Δεν πληρώνεις για αναβαθμίσεις, άμεσα updates χωρίς να ασχοληθείς, ασφάλεια, κρυπτογράφιση και συνεχή ανάπτυξη της πλατφόρμας. Δεν βλέπω να έχει να ζηλέψει κάτι από τους τοπικούς clients (outlook, thunderbird κα) Το Microsoft Outlook είναι πολύ καλό αλλά α) κοστίζει (πολύ) ΑΚΡΙΒΑ και β) χρειάζεται να είσαι πολύ προχωρημένος χρήστης για να το ρυθμίσεις και να το δουλέψεις σωστά. Όχι μην επιμένετε… αυτό το χαρακτηριστικό ΔΕΝ είναι των δημοσίων υπαλλήλων. Δεν χρειάζεται backup, χάλασε ο υπολογιστής πας και τα βλέπεις από αλλού και όταν με το καλό φτιαχτεί, το όνομα χρήστη, ο κωδικός και μερικά δευτερόλεπτα σε χωρίζουν από το ηλεκτρονικό σου ταχυδρομείο. Όχι… δεν κάνω διαφήμιση το Gmail, ούτε τα γράφω για να μάθουν αυτοί που δεν ξέρουν! Περιγράφω πολύ απλά ΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ να η κοινή πλατφόρμα ηλεκτρονικής επικοινωνίας κρατικών υπηρεσιών. Όχι για δεύτερη φορά! Δεν εννοώ όλες οι δημόσιες υπηρεσίες να πάρουν μια διεύθυνση @gmail.com Προς θεού! Υπάρχει το Google Apps For Your Domain με ειδική πρόταση για κυβερνητικούς οργανισμούς (http://www.google.com/apps/intl/en/government/index.html ), υπηρεσία η οποία χρησιμοποιεί το domais σου σε συνδυασμό με το Gmail. Έχεις δηλ. email info@attiki.gr ή maria.tsavela@1133.syzefxis.gov.gr ή misthodosia@ippokrateio.gr και το διαχειρίζεσαι μέσω περιβάλλον Gmail. Πρόκειται σίγουρα για φθηνότερη λύση, άμεση εγκατάσταση (χωρίς CD και εξειδικευμένο προσωπικό για τη ρύθμιση) εικοσιτετράωρη υποστήριξη, ενώ οι οδηγίες χρήσεως μπορούν να είναι και ένα οκτασέλιδο έντυπο. Από εκεί και πέρα, προσωπικό λογότυπο του κάθε φορέα ή ένα κοινό του Ελληνικού Δημοσίου προσωπικοί κωδικοί σε κάθε υπάλληλο (όχι σαν αυτούς του ΣΥΖΕΥΞΙΣ που μπορώ να μπω στο λογαριασμό οποιουδήποτε υπαλλήλου δεν έχει αλλάξει τον κωδικό του) και προσωποποιημένο domain για τον κάθε φορέα που να τελειώνει σε .gov.gr και όχι ότι μας κατέβει. Σήμερα η ηλεκτρονική αλληλογραφία των δημοσίων υπηρεσιών, στην καλύτερη περίπτωση λειτουργεί μέσω ΣΥΖΕΥΞΙΣ και μετά ακολουθούν κακοφτιαγμένες διευθύνσεις στο Yahoo!, Hotmail, MSN, Gmail, in.gr που κάθε άλλο παρά επαγγελματισμό και οργάνωση απορρέουν, ενώ δε σας κρύβω πως σε συναλλαγή μου με δημόσια υπηρεσία και όταν χρειάστηκε να στείλω κάτι με email μου δόθηκε μία διεύθυνση του τύπου olympiakos1978@*****.com γιατί η υπηρεσία δεν είχε δική της διεύθυνση!!! Κύριοι, χρειάζεται μια κοινή πλατφόρμα, εύκολη, χρηστική και πάνω από όλα φτηνή και αυτό δεν αφορά μόνο το email αλλά ολόκληρο το λειτουργικό (βλ. Linux, Chrome OS) παραμετροποιημένα με κοινή πολιτική δικαιωμάτων για όλες τις υπηρεσίες, με κοινές εφαρμογές και με τεχνική υποστήριξη του δημοσίου και όχι του κομπιουτερά της γειτονιάς. |
Aπό το χρήστηΘεματικέςΕτικέτεςgmail, linx, Ηλεκτρονική_Αλληλογραφία, ΣΥΖΕΥΞΙΣ, ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ |
9 Σχόλια »
RSS feed για τα σχόλια. TrackBack URL
Σχόλιο από d.pap — 23 Δεκεμβρίου, 2009 @ 1:02 μμ
Το πρόβλημα με τις υπηρεσίες τύπου Gmail και google docs, για κυβερνητικούς οργανισμούς, είναι το θέμα της ασφάλειας αλλά και της επεξεργασίας των δεδομένων από τρίτους (πχ η Google δημιουργεί “διαφημιστικό” προφίλ των χρηστών των υπηρεσιών της).
Εκτός αυτού, κανεις δεν πρόκειτε να σου εγγυηθεί ότι δεν θα χρεώσει η google τα services αυτά στο μέλλον
Η λύση φυσικά υπάρχει και είναι η χρησιμοποίηση open source εργαλείων και εφαρμογών.
Open από πλευρά ανάπτυξης και κόστους, αλλά και Open από την πλευρά της πρόσβασης του πολίτη στις υπηρεσίες αυτές. Γνώμη μου είναι ότι θα πρέπει η κυβέρνηση να προοχωρήσει σε λύσεις Cloud Computing. Κάθε δημόσια υπηρεσία από σχολείο και Νοσοκομείο μέχρι Νομαρχίες και υπουργεία να είναι ένα ξεχωριστό Cloud. Εκεί να “τρέχουν” οι εφαρμογές που θα αναπτυχθούν. Πχ είναι σχετικά απλό να προσφέρει ενας Δήμος ή μια Νομαρχία live την εκτέλεση του προυπολογισμού της με την χρησιμοποίηση τεχνολογιών cloud computing με απόλυτη ασφάλεια των δεδομένων της..
Πολλοί δημόσιοι φορείς του εξωτερικού ήδη χρησιμοποιούν πλατφόρμες για clouds. Ένα καλό παράδειγμα είναι η κυβέρνηση της Καταλονίας (Πλυθησμός περίπου 8 εκατ.) που χρησιμοποιεί το eyeOS, ενα Open source clouds web OS (http://www.eyeos.org/).
Επειδή το εύρος του Cloud Computing είναι τεράστιο και εχω την εντύπωση οτι πολλοί πιστεύουν ότι εκεί βρισκεται το μέλλον των OS γενικότερα θα δημιουργήσω σύντομα ένα καινούριο thread που θα αφορά μόνο σε αυτό.
Σχόλιο από Konstantinos — 25 Δεκεμβρίου, 2009 @ 10:48 πμ
Ήδη χρησιμοποιείται στο Los Angeles http://googleblog.blogspot.com/2009/12/cloud-apps-big-city-la-goes-google.html
Σχόλιο από ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΡΟΦΥΛΛΑΚΗΣ — 28 Δεκεμβρίου, 2009 @ 6:36 μμ
Δεν θα ήθελα επουδεμία περίπτωση δεδομένα κρατικών φορέων να πηγαινοέρχονται σε «δημόσια» site. Για αυτό δεν συμφωνώ με την ιδέα του googling παρότι είμαι φανατικός χρήστης του. Δεν συμφωνώ επίσης με αυτό γιατί η google κρατάει στατιστικά στοιχεία αλλά και ιστορικά σε οτιδήποτε μετακινείται με ότι συνεπάγεται αυτό!
Το σωστότερο (μιας και έχει ξεκινήσει το σύζευξις) είναι ο φορέας αυτός να διαθέσει τα email accounts των υπηρεσιών και των χρηστών σε όποιο οργανισμό εντάσσεται σε αυτόν. Από όσο γνωρίζω στα χρόνια που ακολουθούν θα πρέπει η χώρα να υλοποιήσει τις ψηφιακές υπογραφές λόγω ευρωπαϊκών οδηγιών οπότε αυτό μπορεί να είναι ένα πρώτο βήμα προς αυτό τον στόχο ώστε να μειωθεί μελλοντικά και ο χρόνος αλλά και το κόστος μιας τέτοιας οδηγίας.
Σχόλιο από Χρίστος Δεληβοριάς — 29 Δεκεμβρίου, 2009 @ 4:09 πμ
Θα ηθελα και εγώ να παραθέσω την αντίθεσή μου στην παρούσα πρόταση. Εγείρονται πάρα πολλά προβλήματα με την συγκεκριμένη πρόταση. Το βασικότερο είναι ότι τα δεδομένα αυτά – και σκεφτείται ότι τις περισσότερες φορές αυτά περιλαβμάνουν προσωπικά δεδομένα αλλά και ευαίσθητα κρατικά δεδομένα – ξεφεύγουν από την διαχείριση του Ελληνικού κράτους και περνούν στην ιδιοκτησία και εκμετάλευση της Google Inc. Δεν θέλω να είμαι υπερβολικός αλλά δεν μπορεί να έχει θετικά αποτελέσματα και τέτοιο. Από την άλλη θα συμφωνήσω με τον d.pap πώς το open source είναι η βασική βιώσιμη και οικονομική οδός στην προκειμένη περίπτωση.
Αν και θα θέσω το θέμα της κατασκευής ενός cloud σε κεντρικό επίπεδο και όχι σε επίπεδο αυτοδιοίκησης. Το hype των cloud είναι λίγο μεγαλύτερο από τις πραγματικές τους εφαρμογές. Αν και πιστεύω ότι μπορεί να είναι εξαιρετικά πολίτιμο εργαλείο στην στέγαση και επεξεργασία τεράστιων όγκων δεδομένων δεν πιστεύω ότι θα χρειαστεί να το εφαρμόσουμε στην ανάπτυξη λογισμικού OS ή cloud εφαρμογών. Προσωπική εκτίμηση φυσικά. Από την άλλη πιστεύω ότι θα χρειαζόμαστε always-connected ΕΛ/ΛΑΚ τερμιατικά που θα τοποθετούν δεδομένα σε μια αποθήκη δεδομένων και μετά θα τα επαναδιανέμουν σε πολλαπλές μορφές για περαιτέρω χρήση.
Αναφέρω κάτι συγκεκριμένο εδώ: http://labs.opengov.gr/2009/12/28/671.
Φιλικά,
Χρίστος Δεληβοριάς
Σχόλιο από ykaralis — 30 Δεκεμβρίου, 2009 @ 3:04 πμ
Θα συμφωνήσω και εγώ ότι το Google δεν ενδείκνυται ως υποδομή εφαρμογών του Δημοσίου, επειδή ως γνωστόν εκμεταλλεύεται εμπορικά και (πρακτικά) ανεξέλεγκτα το content και τις πληροφορίες συμπεριφοράς των χρηστών του.
Θα ήθελα όμως να επισημάνω, ότι η χρήση email της μορφής «olympiakos1978@*****.com» σε δημόσιες υπηρεσίες δεν είναι τεχνικό πρόβλημα, αλλά διαδικαστικό/διαχειριστικό. Το ΣΥΖΕΥΞΙΣ ήδη προσφέρει υπηρεσίες email στους φορείς που έχουν συνδεθεί, μάλιστα και μέσω webmail. Σε αυτούς τους φορείς είναι απαράδεκτο να χρησιμοποιούνται υπηρεσίες email της μορφής hotmail, gmail, yahoo κλπ., επειδή η συγκεκριμένη πρακτική εγείρει θέματα ασφάλειας και εμπιστευτικότητας πληροφοριών . Παρόλα αυτά, σε πολλούς από τους συνδεδεμένους φορείς συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται τέτοιες υπηρεσίες email επειδή: α) δεν υπάρχει καμία εφαρμοζόμενη πολιτική για τη χρήση υποδομών και υπηρεσιών πληροφορικής (πόσο δε μάλλον για τη θεσμικά «παρακατιανή» επικοινωνία μέσω email) ή/και β) δεν ασχολούνται ουσιαστικά με την εκμετάλλευση των δυνατοτήτων που προσφέρει το ΣΥΖΕΥΞΙΣ (ορισμένοι συνεχίζουν ακόμα να συντηρούν ακριβές συνδέσεις με εξωτερικούς ISPs και παρόχους τηλεφωνίας!).
Θεωρώ λοιπόν ότι το πρόβλημα δεν είναι τεχνικό, αλλά αφορά άμεσα στην έλλειψη IT policies και χρηστής διαχείρισης (και στην ανάγκη επέκτασης του ΣΥΖΕΥΞΙΣ σε όλους τους δημόσιους φορείς).
Σχόλιο από ixnestor — 30 Δεκεμβρίου, 2009 @ 11:35 πμ
…και εγώ δεν συμφωνώ να είναι η Google διανομέας και φύλακας των μηνυμάτων του Δημοσίου.
Προφανώς διευθύνσεις του τύπου olympiakos1978@*****.com είναι απαράδεκτες και δείχνουν την απειρία (το λιγότερο) των υπαλλήλων που τις χρησιμοποιούν.
Δηλαδή, ή υπηρεσία έχει διεύθυνση και ο υπάλληλος ξέρει και την χρησιμοποιεί, ή δεν έχει και δεν υπάρχει λόγος «εξυπηρέτησης».
Αλήθεια τι θα έκανε ο συγκεκριμένος εξυπηρετικός υπάλληλος, αν θα λάβαινε κάποιες δεκάδες μηνύματα για τα οποία θα έπρεπε να απαντήσει, πρωτοκολλήσει κλπ.
Σχόλιο από George Makrygiannis — 3 Ιανουαρίου, 2010 @ 9:47 μμ
Υπάρχουν δυο κυρίως χρήσεις ενός λογαριασμού email: 1. επικοινωνία εσωτερικά σε έναν οργανισμό και 2. η επικοινωνία με άτομα εκτός του οργανισμού.
Εφόσον όλες σχεδόν οι υπηρεσίες διαθέτουν σημαντικές πληροφορίες για τον καθένα μας και αυτές δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να διακινούνται μέσω email (και θέλω να πιστεύω ότι έτσι συμβαίνει) αρκεί μια απλή open source εφαρμογή για τη διαχείρισή τους. Το gmail είναι όντως καλό ως εφαρμογή αλλά, όπως έχει επισημανθεί από τους προηγούμενους σχολιαστές, θα μπορούσε να έχει πολλές αρνητικές επιπτώσεις η χρήση του από τους υπαλλήλους των υπηρεσιών του δημοσίου (και δεν είναι oss).
Η χρήση εσωτερικά στον οργανισμό (δηλαδή ανάμεσα σε υπαλλήλους του/ανάμεσα σε υπαλλήλους του ευρύτερου δημοσίου τομέα) είναι αυτή που πρέπει να μας απασχολήσει περισσότερο, καθώς είναι αυτή που συναντάται σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό. Αυτή τη στιγμή η τάση είναι η μεταφορά του φόρτου από τους email accounts σε ευρύτερα και πιο παραγωγικά συστήματα πληροφορικής που ονομάζονται collaborative software (http://en.wikipedia.org/wiki/Collaborative_software) ή groupware και είναι για παράδειγμα τα Intranet portals. Κατά τη γνώμη μου εκεί θα πρέπει να στραφούμε και όχι σε μεμονωμένες και «φθηνές» λύσεις. Δεν είναι λύση η αποστολή ενός μηνύματος μπρος πίσω μεταξύ υπηρεσιών, θα επιδεινώσει τη γραφειοκρατία. Θα πρέπει να υπάρχει προσεκτικός σχεδιασμός, λεπτομερές οργανόγραμμα, αποτύπωση των κάθετων και οριζόντιων ροών εργασίας και χρήση πληροφοριακών συστημάτων που θα ενσωματώνουν και θα διαχειρίζονται όλη αυτή την πληροφορία.
Σχόλιο από χρήστης — 6 Ιανουαρίου, 2010 @ 2:29 μμ
Το cloud computing θέλουμε και μη θα μπει στην ζωη μας σε συντομο χρονικό διάστημα..Θα ήταν καλό να ξεκινήσουμε από τώρα την ανάπτυξη τέτοιων εφαρμογών ώστε να είμαστε απόλυτα έτοιμοι και ασφαλείς όταν το cloud computing μπει για τα καλά στη ζωή μας…όσος χρόνος και χρήμα ξοδεύεται για τις εφαρμογές της ανοιχτής διακυβέρνησης,θα μπορούσε να να δωθεί σε ένα από τα πανεπιστήμια της χώρας μας ως επιβράβευση για την ανάπτυξη προγραμμάτων…η νεολαία μπορεί να βοηθήσει…αρκεί κάποτε να την εμπιστευτεί η Ελληνική κυβέρνηση…
Σχόλιο από Κώστας Γεωργίου — 18 Ιανουαρίου, 2010 @ 5:18 πμ
Υπάρχουν open source software για τη δημιουργία τέτοιων infrastructures. Άρα το κράτος πρέπει να στήσει ένα υπερυπολογιστικό κέντρο για να διαθέτει τις υπηρεσίες του και τις εφαρμογές που θα τρέχουν σε αυτό. Ειδομεν….