Ηλεκτρονικά πιστό αντίγραφο



Ιουλίου 29, 2010

Σε κάθε συναλλαγή του με το δημόσιο ο πολίτης πρέπει να προσκομίζει λογής έγγραφα, και να πιστοποιεί «γνήσια αντίγραφα». Η τακτική αυτή είναι δαπανηρή και για το Δημόσιο και για τον Πολίτη, αλλά έχει σημαντικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα [πχ βλ http://bit.ly/90Y4ZP ].

Η μείωση του απαιτούμενου αριθμού δικαιολογητικών και η απλοποίηση των διαδικασιών είναι μια λύση, η οποία όμως είναι δύσκολο να υλοποιηθεί άμεσα.
Αντιθέτως, ένα ηλεκτρονικό αποθετήριο γνησίων αντιγράφων μπορεί να λύσει το πρόβλημα άμεσα, και να μειώσει το φόρτο εργασίας για πολλές υπηρεσίες (ειδικά τον ΑΣΕΠ). Για να γίνει πιο κατανοητό, ιδού ένα σενάριο χρήσης:
Ο πολίτης πηγαίνει στο ΚΕΠ με το έγγραφο που θέλει να πιστοποιήσει τη γνησιότητά του (π.χ. ταυτότητα ή αντίγραφο πτυχίου). Ο υπάλληλος ΚΕΠ αφού βεβαιώσει τη γνησιότητά του, σκανάρει ηλεκτρονικά το έγγραφο και το αποθηκεύει στο ηλεκτρονικό αποθετήριο, στο λογαριαμό του πολίτη. (Αντί να σφραγίζει το αντίγραφο). Στον πολίτη δε επιστρέφεται έναν κωδικό πρόσβασης του εγγράφου, τον οποίο μπορεί να χρησιμοποιεί στις συναλλαγές του με το δημόσιο. (Mοναδικο URI εγγραφου)

Στο ηλεκτρονικό αποθετήριο κάθε πολίτης έχει τον προσωπικό του φάκελο, όπου κρατά τα αντίγραφά του και μπορεί να συνθέτει φακέλους πρόσβασης για τις διάφορες αιτήσεις του. Έτσι για μια αίτηση μέσω ΑΣΕΠ, μπορεί να συνθέσει ένα ηλεκτρονικό φάκελο με τα απαραίτητα δικαιολογητικά και στη συνέχεια να κάνει την αίτησή του παρέχοντας ένα μοναδικό κωδικό πρόσβασης του φακέλου, μέσω διαδικτύου (πχ. http://folders.kep.gov.gr/ioannis/asep2010/)

Το σύστημα μπορεί να ξεκινήσει από τα ΚΕΠ, αλλά στη συνέχεια μπορεί να επεκταθεί και σε άλλες υπηρεσίες που έχουν δικαίωμα πιστού αντιγράφου (αστυνομία, δικηγόροι, συμβολαιγράφοι).

Μπορεί ακόμη να μετεξελιχθεί σε σύστημα έκδοσης ηλεκτρονικών πιστοποιητικών απευθείας από τις υπηρεσίες που εκδίδουν τα πρωτότυπα δικαιολογητικά (Δήμοι, Πανεπιστήμια, Υπουργεία κλπ)

12 Σχόλια »

  1. Σχόλιο από Manos Batsis — 29 Ιουλίου, 2010 @ 10:47 πμ

    Άσχετα με τις λεπτομέρειες υλοποίησης η ιδέα είναι πάρα πολύ απλή και εξαιρετικά χρήσιμη…

  2. Σχόλιο από Στέφανος — 30 Ιουλίου, 2010 @ 10:01 πμ

    Πολύ καλή ιδέα!
    Επίσης, μπορεί να υλοποιηθεί με ένα απλό web-based σύστημα Document Management, και απλά όλες οι υπηρεσίες να έχουν από ένα username/password μόνο για ανάγνωση, ώστε να βλέπουν ποιο έγγραφο είναι κατατεθειμένο, και η καταχώρηση να επιτρέπεται να γίνεται μόνο από ΚΕΠ ή όπου αλλού υπάρχει στρόγγυλη σφραγίδα (με κλείδωμα πχ με το IP του οργανισμού/υπολογιστή), ενώ οι κωδικοί θα είναι ιδιωτικοί, και γνωστοί μόνο στους πολίτες, για αποφυγή καταχρήσεων.

    Ή, ακόμη καλύτερα, να δίνεται ένας κρυπτογραφημένος κωδικός (Public/private key) αντί να σφραγίζεται μια φωτοτυπία…

  3. Σχόλιο από Theoharis Mihailidis — 30 Ιουλίου, 2010 @ 2:09 μμ

    Αυτή η λειτουργικότητα έχει υλοποιηθεί ήδη στην Διαδικτυακή Πύλη Ερμής (www.ermis.gov.gr), μέσω της προσωπικής ηλεκτρονικής θυρίδας του χρήστη, για πιστοποιητικά/έγγραφα που έχουν αναζητηθεί ήδη μια φορά από το σύστημα.

  4. Σχόλιο από Ioannis Athanasiadis — 30 Ιουλίου, 2010 @ 7:01 μμ

    Συμφωνώ με το Μάνο. Οι λεπτομέρειες υλοποίησης δεν είναι σημαντικές. Θα μπορούσε να είναι απλά και ένα pdf με ψηφιακή υπογραφή, αλλά πόσοι δημόσιοι υπάλληλοι μπορούν να χειριστούν κάτι τέτοιο;

  5. Σχόλιο από ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΜΥΡΝΙΟΣ — 2 Αυγούστου, 2010 @ 12:17 μμ

    Όλοι πρέπει να ακολουθήσουν ένα σύστημα.
    Στο σύστημα ΕΡΜΗΣ είναι ήδη υλοποιημένο.
    http://www.ermis.gov.gr

  6. Σχόλιο από Γεωργάτος Φώτης — 7 Αυγούστου, 2010 @ 1:45 μμ

    Το σύστημα Ερμής είναι ήδη υλοποιημένο, ολοκληρωμένο όμως όχι. Τουλάχιστον όχι ως προς το αρχικό θέμα που θίγει η πρόταση και έχει να κάνει με το να ανατραπεί το ελληνικό βασίλειο χαρτούρας (ας το ονομάσουμε χαϊδευτικά paperspace).

    Εάν διαβάσετε έστω και την σύνοψη του άρθρου http://bit.ly/90Y4ZP , ένα μεγάλο μέρος της ενέργειας των πολιτών αφορά σε διαδικασίες για αντίγραφα/εκτύπωση/ψηφιοποίηση εγγράφων. Εάν το ΑΣΕΠ ή τα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα δεν δέχονται σε ηλεκτρονική μορφή το σύνολο των δικαιολογητικών που απαιτούνται όταν γίνονται προκυρήξεις θέσεων, τότε το «carbon footprint» αυτών των διαδικασιών θα παραμείνει πολύ υψηλό, όπως και ο έμμεσος φόρος χρόνου στην ζωή των πολιτών.

    Συγχαρητήρια για την αρχική ιδέα, ελπίζω να προωθηθεί το συντομότερο.

  7. Σχόλιο από Αδαμάντιος Κουμπής — 18 Αυγούστου, 2010 @ 4:04 μμ

    Δεν γνωρίζω σε ποιο βαθμό το «σύστημα ΕΡΜΗΣ» χρησιμοποιείται και με ποιον τρόπο – η ιδέα που αναφέρει ο κ. Αθανασιάδης θα μπορούσε να προχωρήσει σε υλοποίηση ανεξάρτητα από τον ΕΡΜΗ – αντί για μία κεντρική αρχή πιστοποίησης της εγκυρότητας ενός πιστοποιητικού θα μπορούσε κάθε αρχή που εκδίδει πιστοποιητικά ή έγγραφα να μπορεί να τα κοινοποιεί σε όποιον ενδιαφερόμενο τα αναζητεί χωρίς να χρειάζεται να αυξάνεται ούτε το πραγματικό περιβαλοντικό αποτύπωμα με εκτυπώσεις και εκδόσεις έντυπων πιστοποιητικών αλλά ούτε και το (επίσης σημαντικό) περιβαλοντικό αποτύπωμα που απορρέει από την υπερβολική ανάπτυξη και εκτέλεση μη αναγκαίων ηλεκτρονικών υπηρεσιών.

    Διαβάζοντας τα σχόλια των υπολοίπων νομίζω ότι θα μπορούσε να προχωρήσει ο κ. Αθανασιάδης σε μία σύνθεση των απόψεων που διατυπώθηκαν για ένα δεύτερο πιο στοχευμένο come back!

  8. Σχόλιο από Γιάννης Πλατάρος — 18 Αυγούστου, 2010 @ 6:01 μμ

    Παρακαλώ να μου διευκρινίσετε το παρακάτω:
    Ας υποθέσουμε , ότι έχω να επικυρώσω 100 γνήσια αντίγραφα διαφόρων βεβαιώσεων που είναι συνοδευτικά τεκμήρια ενός επαγγελματικού βιογραφικού.
    Τι κάνω για να τα επικυρώσω;
    1.Συντάσσω μια Υπεύθυνη δήλωση του Ν.1599/86 όπου δηλώνω υπευθύνως την εγκυρότητα, αναγράφω λεπτομερώς τα πιστοποιητικά με συνεχόμενη αρίθμηση και πιστοποιώ το γνήσιό τους (είμαι απλός πολίτης)
    2. Συρράπτω της Υπεύθυνση δήλωση με τα 100 φωτοτυπημένα αντίγραφα και τα υποβάλλω όπου δει.
    Ερωτώ:
    α) Κατ΄αρχήν αν η ανωτέρω πρακτική είναι έγκυρη και σωστή έτσι όπως την περιέγραψα (εγώ νομίζω ότι είναι σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία)
    β) Αν είναι σωστή η προηγούμενη πρακτική, τότε τι περισσότερο πρακτικό και χρησιμότερο ή γρηγορότερο μπορεί να προσφέρει η αναφερόμενη πρακτική με το σκανάρισμα και την αποθήκευση στο διαδίκτυο ;
    Ευχαριστώ.

  9. Σχόλιο από Γιάννης Αθανασιάδης — 18 Αυγούστου, 2010 @ 11:39 μμ

    Αυτό που γράφει ο Γιάννης Πλατάρος είναι (απ” όσο γνωρίζω) σωστό, και τυπικά μπορείς να καταθέσεις αντίγραφα με υπεύθυνη δήλωση. Δυστυχώς, οι περισσότεροι υπάλληλοι δεν το δέχονται χωρίς φασαρία, και πάλι χρειάζονται οι 100 φωτοτυπίες των εγγράφων. Αντιθέτως με ένα ηλεκτρονικό φάκελο αντίγραφο, οι υπάλληλοι τα διαβάζουν ηλεκτρονικά τα δικαιολογητικά, τα μαρκάρουν στο φάκελο της υπηρεσίας τους, και δεν τα τυπώνουν. Ο κύκλος ζωής της γραφειοκρατείας αλλάζει, δεν αρχειοθετούνται σε φακέλους τα 100 αντίγραφα…

    Για τα σχόλια που αφορούν το σύστημα Ερμής, απ” ότι αντιλαμβάνομαι, το σύστημα Ερμής έχει διαφορετικό σκοπό από το προτεινόμενο σύστημα και η προτεινόμενη λειτουργία του ηλεκτρονικού αντιγράφου είναι μάλλον περιφερειακή στον Ερμή. Αυτό που προτείνω είναι να επικυρώνεται ηλεκτρονικά σε ένα ΚΕΠ (ή δικηγόρο ή αστυνομικό τμήμα) οποιοδήποτε έγγραφο, όχι μόνο ό,τι εκδίδετει μέσω του Ερμή. Αν πάλι κάνω λάθος, και μπορεί να ενταχθεί στον Ερμή πάω πάσο…

    Τέλος, μου αρέσει ο όρος paperspace του Φώτη. Αυτό ακριβώς προτείνω το χαρτοβασίλειο προτείνω να καταργήσουμε!

  10. Σχόλιο από Γιάννης Χατζής — 4 Σεπτεμβρίου, 2010 @ 1:36 μμ

    Η ιδέα είναι πολύ χρήσιμη και άμεσα υλοποιήσιμη.

    Θα μπορούσε επιπλέον ο χρήστης να υποβάλει απο το σπιτι του τα έγγραφα προς υποβολή και να παίρνει την «ηλεκτρονική του σφραγίδα» ηλεκτρονικά εντός κάποιου χρονικού διαστήματος (να υπάρχει νομικά καθορισμένο μέγιστο -λογικό- χρονικό περιθώριο).

    Θα μπορούσε επιπλέον ο κάθε χρήστης να έχει δικό του λογαριασμό (προσωποποιημένες υπηρεσίες) και να αλλάζει τα δικαιωματα πρόσβασης στα ηλεκτρονικά του έγγραφα οπουδήποτε θέλει αυτός.

  11. Σχόλιο από Γεωργάτος Φώτης — 4 Σεπτεμβρίου, 2010 @ 2:36 μμ

    Παρακαλώ να σημειωθεί ότι KAI οι παρακάτω προτάσεις αναφέρονται
    στον περιορισμό του paperspace:

    «Ασφαλής Ψηφιακή Διαμετακίνηση Εγγράφων (Α.Ψη.Δ.Ε).»
    http://labs.opengov.gr/2010/07/05/2721

    «Ενιαία τράπεζα πληροφοριών Δημόσιας Διοίκησης»
    http://labs.opengov.gr/2010/07/04/2704

    Να περιγράψω και μια χαριτεμένη ιστορία: χρειάστηκε σε περίπτωση νοσηλείας
    μου με ρήξη μηνίσκου, να πάω αυτοπροσώπως πεζός να μαζέψω το αποτέλεσμα
    του μαγνητικού τομογράφου από το 401 ΓΝΑ και να το φέρω στο νοσοκομείο,
    για να καταφέρω να κάνω την εγχείριση μερικές μέρες πιο γρήγορα… εύθυμον; 😉

    Σε όλες τις περιπτώσεις μιλάμε για φορείς του ευρύτερου δημοσίου τομέα
    που ουσιαστικά υπορεώνουν έναν πολίτη να μετακινηθεί, για πληροφορία
    που μπορεί κάλλιστα να διαβιβασθεί από ένα δίκτυο χαλκού ή οπτικών ινών.

    Στην Ελβετία από την οποία έχω εμπειρία, όταν μετακομίζεις το δηλώνεις
    στην κοινότητα και ως δια μαγείας οι υπηρεσίες σου μετακομίζουν μαζί σου.
    Εξωτική τεχνολογία!

  12. Σχόλιο από adrianos — 3 Οκτωβρίου, 2010 @ 12:57 μμ

    Η ιδέα είναι πολύ απλή και πολύ χρήσιμη.

    Σε επίπεδο software χρειάζεται μικρή προσπάθεια.
    Σε επίπεδο hardware χρειάζονται κάποια παραπάνω resources για να αποθηκεύονται όλα αυτά και να γίνεται και safe backup (remote backup).

    Σαφώς και είναι στο κλίμα του «Απλές, χρήσιμες και εφαρμόσιμες προτάσεις».

    Σημείωση: Πολύ εύστοχο το σχόλιο ’11” του κ. Γεωργάτου για την «Εξωτική τεχνολογία», ακόμα (δυστυχώς) γελάω με εμάς…

    Αδριανός.

    Democracy requires Free Software.

RSS feed για τα σχόλια. TrackBack URL

Σχολίασε

Twitter Users
Enter your personal information in the form or sign in with your Twitter account by clicking the button below.

 
Όροι Xρήσης | Πολιτική Προστασίας Δεδομένων | Πλαίσιο Συμμετοχής
Eκτός αν αναφέρεται διαφορετικά το σύνολο του περιεχομένου του labsOpeGov είναι αδειοδοτημένο με άδεια creative commons
Creative Commons License



O δικτυακός τόπος έχει υλοποιηθεί με το Ελεύθερο Λογισμικό / Λογισμικό Ανοικτού Κώδικα WordPress, από την Ομάδα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Γραφείου του Πρωθυπουργού