e-απόδειξη: περισσότερη κάρτα, λιγότερα χαρτάκια



Ιανουαρίου 31, 2010

Παρουσίαση πρότασης στην ημερίδα

Πρόταση στο labs.opengov.gr

Οι φορολογούμενοι πολίτες οφείλουν, από την 01.01.2010, να συγκεντρώνουν αποδείξεις για να βεβαιώσουν τα έξοδα που δηλώνουν στην φορολογική τους δήλωση. Η διαχείριση των αποδείξεων αυτών είναι ένα επίπονο έργο. Προτείνεται η αυτοματοποίηση των αποδείξεων που αντιστοιχούν σε πληρωμή μέσω χρεωστικής κάρτας (ενδεχομένως και μέσω πιστωτικής κάρτας).

Α. Εκτέλεση της υπηρεσίας
1. Φορολογούμενοι που διαθέτουν χρεωστική κάρτα εξουσιοδοτούν την Τράπεζα τους (αυτή που έχει εκδώσει την κάρτα) να συγκεντρώνει έναν αριθμό στοιχείων από κάθε συναλλαγή που πραγματοποιούν με τη χρήση χρεωστικής κάρτας (α. ημερομηνία, β. ποσό, γ. επωνυμία εμπόρου (merchant), δ. ΑΦΜ εμπόρου, ε. αριθμός συναλλαγής όπως αποτυπώνεται στην σχετική απόδειξη που υπογράφει ο κάτοχος της κάρτας για να επικυρώσει τη συναλλαγή). Η εγγραφή που περιέχει το σύνολο (α, β, γ, δ, ε) είναι μοναδική και ισοδυναμεί με μια ηλεκτρονική απόδειξη της συναλλαγής.
2. Όταν πραγματοποιείται μια συναλλαγή με τη χρήση κάρτας, η εκδούσα Τράπεζα, εφόσον έχει εξουσιοδοτηθεί σχετικώς από τον-την πελάτη της, δημιουργεί σε ένα ειδικό αρχείο (e-απόδειξη) εγγραφή που περιέχει τα στοιχεία α, β, γ, ε. Αυτά τα στοιχεία είναι, αυτομάτως, στη διάθεση της Τράπεζας που εξέδωσε την κάρτα μετά το πέρας της συναλλαγής. Το στοιχείο ε πρέπει να αντλείται από μητρώο αντιστοίχισης επωνυμίας εμπόρου – merchant number – ΑΦΜ, που δεν υπάρχει σήμερα, αλλά που μπορεί εύκολα να δημιουργηθεί με πρωτοβουλία του Υπουργείου Οικονομικών και με τη συνεργασία των Τραπεζών της χώρας.
3. Στο τέλος του φορολογικού έτους, το σύνολο αυτών των εγγραφών, καθώς και το συνολικό ποσό που αντιστοιχεί, παραδίδονται από την Τράπεζα (την εκδούσα της κάρτας), σε ειδικό επικυρωμένο αρχείο, στον κάτοχο της κάρτας. Αυτός-ή το υποβάλει ως attachment στη φορολογική του δήλωση, στη θέση των «χάρτινων» αποδείξεων.
4. Φορολογούμενοι που χρησιμοποιούν το σύστημα της e-απόδειξης δεν μπορούν να υποβάλουν και «χάρτινες αποδείξεις» για ποσά μικρότερα των 500 Ε (ο λόγος είναι ότι δεν μπορεί να γίνει, στις σημερινές συνθήκες αντιστοίχιση του αριθμού απόδειξης που εκδίδει η ταμειακή μηχανή και του αριθμού συναλλαγής όπως αποτυπώνεται στην σχετική απόδειξη που υπογράφει ο κάτοχος της κάρτας για να επικυρώσει τη συναλλαγή (στοιχείο ε, βλ. παραπάνω).
5. Το ποσό που δημιουργείται από e-αποδείξεις είναι προφανώς επικυρωμένο, σε ηλεκτρονική μορφή, και μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως βάση για διασταυρώσεις στοιχείων…

Β. Αναμενόμενα Οφέλη
1. Δίδεται ένα κίνητρο στους πολίτες να μην «μαζεύουν χαρτάκια» αλλά να χρησιμοποιούν πολύ την χρεωστική κάρτα τους για εμπορικές συναλλαγές.
2. Η αύξηση του όγκου συναλλαγών μέσω καρτών έχει «θετική συσχέτιση» με την αύξηση της φορολογητέας ύλης (προκύπτει από σχετικές επιστημονικές δημοσιεύσεις).

Γ. Η πρόταση αυτή εντάσσεται στη λογική της ενθάρρυνσης της χρήσης χρεωστικών καρτών. Για να δοθεί πραγματικό κίνητρο σε έναν-μια φορολογούμενο να κάνει, π.χ. το 80% των συναλλαγών με τη χρήση κάρτας, και ταυτόχρονα να μην «μεταβιβάζει» σε φιλικά του πρόσωπα το «χαρτάκι» (δηλ. την απόδειξη που εκδίδει η μηχανή) μιας συναλλαγής μέσω κάρτας, θα πρέπει, α) να σχεδιασθεί προσεκτικά η υπηρεσία και, β) να αντιμετωπισθεί με «φορολογικό bonus» το ποσό εξόδων που θα προκύπτει μέσω του συστήματος e-απόδειξη.

Πέτρος Καβάσαλης, Γιώργος Κούζας, Αθανάσιος Μώραλης (ΙΤΥ-ATLANTIS Group)
*μετά από σχετική συνομιλία, και με τη συνεργασία, μιας Ελληνικής Τράπεζας

12 Σχόλια »

  1. Σχόλιο από pegas — 3 Φεβρουαρίου, 2010 @ 9:20 μμ

    Σωστή άποψη. Όμως θα πρέπει να μπορεί ο κάθε πολίτης να μπορεί να αφαιρεί από το σύνολο όποια απόδειξη δεν του είναι χρήσιμη στην φορολογική του δήλωση, εάν δεν είναι υποχρεωτική η κατάθεσή της.

  2. Σχόλιο από Alexandros — 4 Φεβρουαρίου, 2010 @ 7:55 μμ

    Και με τις πληρωμές σε μετρητά τι γίνεται?

  3. Σχόλιο από Petros Kavassalis — 6 Φεβρουαρίου, 2010 @ 7:45 μμ

    Σχόλιο από pegas — 3 Φεβρουαρίου, 2010 @ 9:20 μμ
    Η απάντηση μου: Έχει προβλεφθεί αυτό. Το αρχείο με τις e-αποδείξεις που θα του παραδίδει η Τράπεζα, δίνει τη δυνατότητα «edit». Μπορεί δηλαδή να καταθέσει στην Εφορία το σύνολο των αποδείξεων ή μέρος αυτών (π.χ. αφαιρεί όσες δεν επιθυμεί να καταθέσει ή όσες δεν αναγνωρίζονται ως δαπάνες που συμπεριλαμβάνονται στη φορολογική δήλωση, π.χ. πληρωμή λογαριασμού ΔΕΗ). –petros

  4. Σχόλιο από dvorisis@twitter — 7 Φεβρουαρίου, 2010 @ 11:44 μμ

    mporei na efarmostei stadiaka … den xreiazetai na eisageis to ena (ilektronika) kai na katargiseis to allo (plirwmes se metrita) episis den xreiazesai to edit, mporei to filtering na ginei apo tin plevra tis eforias/ypourgeiou
    An symperilabeis apo aytes kai tis pagies entoles, nomizw oti exeis lysei ena megalo problima sti syllogi apodeixewn

  5. Σχόλιο από CWP — 11 Φεβρουαρίου, 2010 @ 5:20 πμ

    Να σας πω πως γίνεται στην Αυστραλάι που κάνουν και τα 2.

    – Στην 1η περίπτωση έχουν το EFTPOS όπου κυριολεκτικά κατάργησε τις πιστωτικές. Όλοι έχουν χρεωστικές που είναι δωρεάν και τραβάνε λεφτά από παντού. Επίσης δίνει τη δυνατότητα-ευκολία, να τραβάνε λεφτά από οποιοδήποτε κατάστημα σαν να είταν ΑΤΜ. Πολύ χρήσιμο σε περιπτώσεις που δεν έχει κοντά ΑΤΜ.

    – Στην 2η περίπτωση, όταν γίνεται συναλλαγή χέρι-με-χέρι μετρητά οι συναλλασόμενοι έχουν 2 απλά μπλοκάκια. Δεν υποχρεούται κανείς επαγγελματίας να έχει ειδικά μπλοκ τρυπημένα απ την εφορία όπως εδώ, απλά να βάζει πάνω τα 2 ΑΦΜ που αφορούν την συναλλαγή. Οπότε, ασ πούμε ότι έκανε μια κοπέλα baby sitting ένα παιδί, και πληρώθηκε για 2 ώρες να φύγει. Γράφει στο δικό της μπλοκ την υπηρεσία, το ποσό και το ΑΦΜ της. Γράφει ο γονιός ότι πλήρωσε για την τάδε υπηρεσία και το ποσό και το ΑΦΜ, και ανταλλάσουν αποκόμματα, τα οποία μετά καταθέτουν στην εφορία η καθεμία.
    Έτσι η εφορία όταν περνάει τα στοιχεία από τα χαρτάκαι στο σύστημα, βλέπει ότι τα 2 ΑΦΜ εκτέλεσαν μια μεταξύ τους συναλλαγή, και αν προκύπτει διαφορετική περιγραφή ή ποσό, παίρνει και τους 2 τηλεφωνο για διευκρινήσεις.

    Είναι τόσο απλό και λειτουργεί. Βέβαία μιλάμε για μια χώρα που έχει μηδέν γραφειοκρατία και η έναρξη επαγγέλματος γίνεται μέσα σε 1

  6. Σχόλιο από ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΣ — 21 Φεβρουαρίου, 2010 @ 7:14 πμ

    Πολύ σωστή η ιδέα , αλλά μην ξεχνάτε και όσους δεν κάνουν χρήση των νέων τεχνολογιών είτε γιατι είναι δύσπιστοι είτε γιατί δεν γνωρίζουν.

  7. Σχόλιο από ycor — 23 Φεβρουαρίου, 2010 @ 3:39 μμ

    ΠΡΟΣΟΧΗ στα θέματα ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ, ΙΔΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑΣ, πρόσφατη 11/2/2010 έρευνα από το Παν.Καμπριτζ δείχνει ότι οι κάρτες είναι σπασμένες δηλαδή το PIN δεν προστατεύει την απώλεια της κάρτας

    εδώ κλίκ για το άρθρο

    (παρακαλώ ελέγξτε πριν το κλικ την προέλευση της σελίδας δηλ. cambridge academic united kingdom)

  8. Σχόλιο από CWP — 23 Φεβρουαρίου, 2010 @ 3:50 μμ

    Δεν χρειάζεται η κάρτα να έχει δύσκολα κλειδώματα, αλλά πρακτικά κλειδώματα.
    αν πχ έχει διπλά κλειδιά με SHA1 και βρεθεί κάποιος που να τραβήξει όλα τα κλειδιά,
    καθώς και το κλειδί του χρήστη για να κάνει το match, και σπάσει τον αλγόριθμο κρυπτογράφισης,
    τότε μπορούν να εκτοξεύσουν και πυρηνικά. ΔΕΝ ΣΠΑΕΙ ΜΕ ΤΙΠΟΤΑ ΤΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΚΛΕΙΔΩΜΑ.
    Απλά μερικές «τεμπέλες» εταιρείες και οργανισμοί χρησιμοποιούν παλαιότερες μεθόδους και τεχνολογίες,
    και για αυτό έχουν πρόβλημα.

  9. Σχόλιο από taruone — 26 Φεβρουαρίου, 2010 @ 10:43 πμ

    kalytera sha2, o sha1 odeyei ton dromo poy xarakse o MD5

  10. Σχόλιο από Dim — 2 Μαρτίου, 2010 @ 6:50 μμ

    Συμφωνώ με την υιοθέτηση της e-Απόδειξης έστω και τα κάποια μειονεκτήματα που μπορεί να έχει. Το ζητούμενο στη όλη υπόθεση είναι η έκδοση των αποδείξεων από αυτούς που παρέχουν υπηρεσίες ή πωλούν προϊόντα. Η συλλογή των αποδείξεων από τους φορολουμενους δεν είναι τίποτα παραπάνω από ένα μέτρο πίεσης για την έκδοση των αποδείξεων και μάλιστα το Κράτος βάζει τους φορολούμενους να κάνουν τη δουλειά που αυτό δεν μπορεί να κάνει (θα επανέλθω σε αυτό).
    Προτείνω την υιοθέτηση της e-απόδειξης χωρίς περιορισμούς ταυτόχρονα και παράλληλα με τα χαρτάκια. Δεν είναι θεμιτό να υποχρεωθούν όλοι οι φορολογούμενοι να έχουν κάποια πιστωτική ή χρεωστική κάρτα. Εξάλλου, στην Ελλάδα δεν έχουμε ακόμη τις απαιτούμενες υποδομές για την ηλεκτρονική διεκπεραίωση μικροπληρωμών (π.χ., Φούρνος, περίπτερο). Το σύστημα θα γίνει βιώσιμο μόνο όταν κάθε φορολογούμενος δει τα οφέλη της e-παόδειξης στην πράξη. Και αυτό σημαίνει δύο πράγματα:
    (1) Την ευκολία για αυτό κατά την υποβολή της φορολογικής του δήλωσης συνδυάζοντας την e-απόδειξη με κάποιο σχετικά μικρό κίνητρο (π.χ., 10 ευρώ για κάθε 1.000 ευρώ ηλεκτρονικών αποδείξεων).
    (2) Να δει στην πράξη την αύξηση της φορογητέας βάσης καθώς και να δει ότι τα λεφτά του (οι φόροι) πιάνουν τόπο. Μην το ξεχνάμε αυτό. Η e-απόδειξη είναι μόνο ένα μέτρο από ένα σύνολο μέτρων.
    Επομένως, ναι στην υιοθέτηση της e-απόδειξης χωρίς κανένα περιορισμό και σε συνδυασμό με τα χαρτάκια.
    Ως προς τα στοιχεία (α,β,γ,δ,ε) οι Τράπεζες σαφώς τα έχουν και δεν λείπει τίποτα. Λείπει μόνο η νομοθετική ρύθμιση που θα τις υποχρεώνει να τα αποθηκεύουν και να τα διαθέτουν στην ΓΓΠΣ και στον κάθε φορολογούμενο. Τώρα στέλνουν μηνιαίους λογαριασμούς. Αντ’αυτών ένα ετήσιο αρχείο.
    Τέλος, θα πρέπει να δούμε και το Υπουργείο (εφορείες και ΓΓΠΣ). Είναι η υποδομή που χρειάζεται έτοιμη? Δεν μπορώ να δεχτώ «ας το κάνουμε φέτος με χαρτάκια» και του χρόνου βλέπουμε. Εδώ και τώρα η ΓΓΠΣ πρέπει να δηλώσει ετοιμότητα να δεχτεί e-αποδείξεις. Τους δίνω μόνο δύο μήνες να ετοιμαστούν (και αυτό πολύ είναι).
    Με εκτίμηση
    Dim

  11. Σχόλιο από NikosManomenidis — 5 Μαρτίου, 2010 @ 8:44 πμ

    Πιστεύω ότι δεν είναι δύσκολο να δημιουργηθεί σύστημα αποστολής Αποδείξεων με SMS από τις ταμειακές μηχανές στο κινητό του πελάτη σε τυποποιημένη μορφή (όπως αποστέλουμε επαφές ή καταγραφές ημερολογίου). Με ειδική εφαρμογή τα SMS θα ταξηνομούνται σε ένα λογιστικό φύλλο και τέλος…

  12. Σχόλιο από Evangelos Vlachogiannis — 7 Απριλίου, 2010 @ 8:16 μμ

    Συμφωνώ με την γενικότερη ιδέα της ηλεκτρονικής απόδειξης αλλά δε βρίσκω πολύ καλή ιδέα τη σύνδεση αυτής με το τραπεζικό σύστημα. Θα προτιμούσα να δω μια συντονισμένη – ολοκληρωμένη πρωτοβουλία από τη ΓΓΠΣ η οποία θα είχε σαν αποτέλεσμα την αντικατάσταση της κλασσικής απόδειξης αλλά και των τιμολογίων με αντίστοιχα ηλεκτρονικά. Νομίζω πως η ιδανική λύση είναι η χρήση smart cards η οποίες θα εκδίδονται από το Υπ. Οικ. και θα περιέχουν τα απαραίτητα στοιχεία του κατόχου. Με αυτή την κάρτα ο απλός χρήστης κάθε φορά που ψωνίζει θα δίνει την κάρτα του και ο πωλητής θα περνάει την ηλεκτρονική απόδειξη μέσω ειδικής μηχανής όπως αυτές των τραπεζών χωρίς καν να κόβεται χαρτάκι (οικολογικό). Έτσι το Υπ. θα κάνει διασταύρωση και δε θα μπορεί κανείς να δώσει τις αποδείξεις του. Μηχανήματα σαν ΑΤΜ θα μπορούν να υπάρχουν όπου οι φορολογούμενη θα μπορούν να «αδειάζουν» τις κάρτες τους και τα στοιχεία να στέλνονται στο υπουργείο.

RSS feed για τα σχόλια. TrackBack URL

Σχολίασε

Twitter Users
Enter your personal information in the form or sign in with your Twitter account by clicking the button below.

 
Όροι Xρήσης | Πολιτική Προστασίας Δεδομένων | Πλαίσιο Συμμετοχής
Eκτός αν αναφέρεται διαφορετικά το σύνολο του περιεχομένου του labsOpeGov είναι αδειοδοτημένο με άδεια creative commons
Creative Commons License



O δικτυακός τόπος έχει υλοποιηθεί με το Ελεύθερο Λογισμικό / Λογισμικό Ανοικτού Κώδικα WordPress, από την Ομάδα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Γραφείου του Πρωθυπουργού