digital literacy-e-health-e-patients
Ιανουαρίου 16, 2010
Participatory medicine ή πατριαρχική ιατρική:κλειδί η γνώση
πως θα φτάσει ο ασθενής/ενδιαφερόμενος στην ιατρική πληροφόρηση
ανάγκη για digital literacy και πιστοποιημένων δικτυακών τόπων ιατρικής πληροφόρησης και για θέματα υγείας
ρόλος υπουργείου+επιστημονικών ιατρικών εταιρειών στην διάχυση της ελεγμένης/πιστοποιημένης (accredited) ιατρικής ενημέρωσης+πληροφόρησης
διαλογή ήρας από στάχυ:πιστοποίηση δικτυακών τόπων ιατρικής ενημέρωσης ή ενημέρωσης για θέματα υγείας από Ελληνικό φορέα ή από την ΗΟΝ
εξασφάλιση πρόσβασης όλων στην ιατρική πληροφόρηση ή ενημέρωση για θέματα υγείας ακόμη και όσων δεν διαθέτουν ηλ.υπ., πρόσβαση στο διαδίκτυο και digital literacy
συνεργασια υπουργείου με τους λίγους σήμερα Ελληνες e-patients για δημιουργία υπηρεσιών e-health (οι περισσότεροι στον τομεα της ογκολογίας)
|
|
RSS feed για τα σχόλια. TrackBack URL
Σχόλιο από Vassilis Ferentouros — 27 Ιανουαρίου, 2010 @ 6:42 μμ
Θα ξεκινησω απο το ρητο «Η γνωση ειναι Δυναμη».
Αλληγορικα ομως και ορμωμενος απο την εμπειρια την οποια απεκτησα στον δαιδαλωδη κοσμο της Ιατρικης, η γνωση στον τομεα της ιατρικης μου θυμιζει το δωρο του Προμηθεα ..την Φωτια
Σε ζεσταινει, σε βοηθαει να ετοιμασεις το φαγητο σου αλλα συγχρονως μπορει και να σε καψει.
Η πειρα μου με διδαξε οτι την γνωση που αποκτας μεσω του Internet ειναι οντως δυναμη αρκει να μπορεις να την αξιολογησεις σωστα και για να το κανεις αυτο θα πρεπει να εισαι εξαιρετικη κριτικη ικανοτητα που σε ενα τομεα αγνωστο ειναι αδυνατον αν δεν κανεις ενα σωρο λαθη.
Απο την αλλη η πληροφορηση σου προσφερει μονο γνωση και η γνωση δεν απο μονη της αρκετη για να παρεις την σωστη αποφαση.
Για να αποφασισεις σωστα θα πρεπει να μπορεις να κανεις σωστη αξιολογηση της πληροφοριας συνεπως να εχεις αναπτυξει κριτικη ικανοτητα χρονο ωστε να μην αποφασιζεις υπο πιεση και μερικες φορες πειρα.
Περαν ομως των ανωτερω γενναται ενα ακομα ζητημα.
Ειναι γνωστο οτι στην Γλωσσα μας υπαρχει ελαχιστη βιβλιογραφια.
Ποσοι απο εμας γνωριζουν μια ξενη γλωσσα σε επιπεδο της μητρικης και ποσοι απο εμας που γνωριζουν την ξενη γλωσσα εχω την ευχερια να καταλαβουν τους ιατρικους ορους?
Αυτα ειναι κατα την ταπεινη μου γνωμη τα πρωτα εμποδια.
Γραφετε για πιστοποιημενη / ελεγμενη ιατρικη ενημερωση
Οπως πολυ καλα γνωριζετε ο ογκος των πληροφοριων ειναι τετοιος ωστε καθισταται πρακτικα αδυνατο να μπορεσει κανεις να ελεγξει ποσο μαλον να πιστοποιησει ολον αυτο τον ογκο.
Υπηρεσιες e-heath
ναι ειναι εξαιρετικη ιδεα αλλα και εδω υπαρχει ενα προβλημα…
Μηπως στο τελος θα αντικαταστησουμε τον ιδιο τον ιατρο και απο ιατρο τον υποβιβασουμε σε μια νοσοκομα η οποια θα κανει αυτα που θα λεμε εμεις?
Υποκειμενικα ναι μου αρεσει να εχω ελευθερη προσβαση στην πληροφορηση αλλα η «καλη» πληροφορηση δεν ειναι ποτε δωρεαν….
…Και να χρησιμοποιησουμε αυτη την γνωση σε συνεργασια με τον γιατρο μας… να γινουμε συνενοχοι σε αυτο που απο κοινου θα αποφασισουμε
Σχόλιο από kga — 29 Ιανουαρίου, 2010 @ 7:42 μμ
Κύριε Φερεντούρο, κατ΄αρχήν συμφωνώ ότι η γνώση είναι δύναμη. Στις παρατηρήσεις σας επισημαίνω ταεξής:
1. Η ανάπτυξη της αναζήτησης πληροφοριών από τους ασθενείς στο ιντερνέτ δεν προέκυψε τυχαία, είναι το αποτέλεσμα της περιορισμένης ενημέρωσης που έχουν από τους γιατρούς τους (δεν εξετάζουμε εδώ το γιατί και πώς οι γιατροί δεν μπορούν να ενημερώσουν λεπτομερώς τους ασθενείς τους για την υγεία τους)ιδιαίτερα σε περιπτώσεις ασθενειών που απειλούν την ζωή τους π.χ. καρκίνος, ΑIDS, καρδιοπάθειες,κ.ά.
2. Συμφωνώ ότι η συλλογή, επεξεργασία και αξιολόγηση της online ιατρικής πληροφόρησης προϋποθέτει συγκεκριμένες ικανότητες εκ μέρους εκείνου που κάνει την αναζήτηση.
3. Η αναζήτηση ιατρικών πληροφοριών σε καμμιά περίπτωση δεν έχει σκοπό την υποκατάσταση του γιατρού ή της ιατρικής ομάδας του ασθενούς, αλλά την ενίσχυση της ικανότητας τους ασθενούς ή των οικείων του να κατανοήσουν διαφορες πτυχές της ασθένειας που θα βοηθήσουν να καταλάβουν καλίτερα την πληροφόρηση που θα τους δώσει ο γιατρός, θα τους δημιουργήσει ερωτήσεις που θα συζητήσουν μαζί του, και θα μπορέσουν έτσι να συνεργαστούν καλίτερα με τον γιατρό τους για την επιλογή της πλέον κατάλληλης θεραπείας.
4. Είναι επίσης αποδεκτό ότι ούτε όλοι οι ασθενείς επιθυμούν περισσότερη ενημέρωση και αυτό οφείλει να είναι από όλους σεβαστό ούτε όλοι έχουν αυτή την δυνατότητα. Ομως η διευκόλυνση όσων ασθενών και των οικείων τους επιθυμούν να έχουν πρόσβαση σε αξιόπιστη ιατρική ενημέρωση στην «γλώσσα» τους είναι υποχρέωση του κράτους, του Υπουργείου Υγείας. Ερευνες έχουν αποδείξει ότι οι ενημερωμένοι ασθενείς συνεργάζονται καλίτερα με τους γιατρούς ακόμη και σε πολύ δύσκολα περιστατικά και έχουν και καλίτερη έκβαση.
5. Η πιστοποίηση της ιατρικής πληροφόρησης που παρέχεται στους πολίτες είναι καθήκον του κράτους. Είναι μεγάλο θέμα, γιαυτό η άποψή μου είναι ότι οφείλει να παρέχεται από το Υπουργείο Υγείας σε συνεργασία με τις Ιατρικές Πανεπιστημιακές Σχολές και Ερευνητικά Κέντρα της Χώρας ή καί του Εξωτερικού στην Ελληνική γλώσσα (τουλάχιστον σε περίληψη με link στην σελίδα προέλευσης). Εχετε παρατηρήσει πόσοι δικτυακοί τόποι ιατρικής ενημέρωσης στα ελληνικά έχουν δημιουργηθεί την τελευταία τριετία? Ποιόν θα θεωρήσει αξιόπιστο ο μέσος πολίτης?
3. Υπηρεσίες e-health: Δεν κατοικούν όλοι οι Ελληνες στην Αθήνα, την Πάτρα, τα Γιάννενα, την Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο που υπάρχουν μεγάλα πανεπιστημιακά νοσοκομεία και τα οποία μπορούν να επισκεφθούν ακόμη και αυθημερόν. Τί θα κάνει ο κάτοικος των ορεινών χωριών των Αγράφων ή ο κάτοικος της Σχοινούσας άν έχει κάποιο πρόβλημα υγείας. Η ύπαρξη αξιόπιστων υπηρεσιών e-health όπως η τηλειατρική, e-practice, κ.ά. ειδικά για την ορεινή και νησιωτική Ελλάδα είναι βασική προϋπόθεση για την συγκράτηση του πληθυσμού των περιοχών αυτών.
Τέλος το θέμα e-health δεν μπορεί να λυθεί μόνο του διότι προϋποθέτει πολλά άλλα προηγουμένως όμως άς αρχίσουμε να κάνουμε κάποια βήματα πρός την κατεύθυνση αυτή.
Σχόλιο από Vassilis Ferentouros — 4 Ιουνίου, 2010 @ 3:40 μμ
Σχετικα με την απαντηση σας θα ηθελα να θεσω ακομα μερικα ερωτηματικα
τα οποια πηγαζουν απο τα γραφομενα σας
Συμφωνω οτι η αναζητηση, συλλογη, επεξεργασια και αξιολογηση της online ιατρικης πληροφορησης σε καμμια περιπτωση δεν εχει σκοπο την την υποκατασταση του γιατρου ή της ιατρικης ομαδας.
Τιθεται ομως το ερωτημα
ΠΟΣΟ ΚΑΛΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΜΕΝΟΣ Ο ΙΑΤΡΟΣ ή Η ΟΜΑΔΑ?
Ειναι γεγονος οτι ο ογκος των πληροφοριων ειναι τοσο μεγαλος ωστε καθισταται αν οχι τελειως σχεδον αδυνατη η επεξεργασια ποσο μαλλον η αξιολογηση τους. Συνεπως τιθεται απ ευθειας σε αμφισβητηση η «αυθεντικοτητα» του Ιατρου
Ειναι επισης γεγονος οτι ο ιατρος εχει καλλιεργησει την αυθεντικοτητα για χρονια και συνεπως ειναι πολυ δυσκολο αν οχι αδυνατο να δεχθει ειτε την πληροφορηση ειτε την γνωμη του ασθενους
Το ρητο » αφου δεν εισαι ιατρος τοτε τι επεμβαινεις ή μιλας» ειναι ο κανονας.
Απο την αλλη ο ασθενης ειναι εκεινος ο οποιος ειναι ο αμεσα ενδιαφερομενος. Ειναι,το σωμα του, ειναι η ζωη του υπο διακυβευση συνεπως πρεπει να ειναι και η αποφαση του.
Κατω λοιπον απο την παραπανω γωνια πως πρεπει να δει καποιος την δυναμη της πληροφορησης?
Σχόλιο από kga — 4 Ιουνίου, 2010 @ 4:26 μμ
Κύριε Φερεντούρο,
Συμφωνώ με την ερώτηση σας σχετικά με την σχετικότητα της ενημέρωσης των γιατρών για τις τρέχουσες ιατρικές και άλλες εξελίξεις του κλάδου τους. Είναι λάθος να θεωρείται ο γιατρός κινητή τράπεζα πληροφοριών ακόμη και για ένα μόνον τομέα ιατρικής, πολύ περισσότερο για συστημικές ασθένειες που ή διαχείριση τους απαιτεί συνεργασία και γνώσεις από περισσότερους από ένα τομείς.
Ευτυχώς η εποχή της ιατρικής αυθεντίας φαίνεται ότι αρχίζει σιγά σιγά να υποχωρεί (όχι βέβαια ακόμη στην Ελλάδα) και να δίνει τη θέση της στη συμμετοχική ιατρική (participatory medicine) όπου ο γιατρός δεν ανακοινώνει απλά μια διάγνωση και ορίζει μια αγωγή αλλά συζητά με τον ασθενή όλες τις εναλλακτικές προτάσεις θεραπείας και συναποφασίζουν μαζί βάσει της διάγνωσης, της προσωπικότητας του ασθενούς, της ποιότητας ζωής που η προτεινομένη θεραπεία εξασφαλίζει και συνεργαζονται στενά για την επιτυχία της επιλεγμένης αγωγής.
Δυστυχώς, αν διαβάσατε τις επιλεχθείσες προτάσεις για την υγεία στο labs\opengov ΄θα παρατηρήσατε ότι δεν πέρασε από το μυαλό κανένα από τους υποβάλλοντες τις προτάσεις να μιλήσει με ασθενείς για να ακούσει την άποψη τους για τις προτάσεις που κάνει. Βέβαια κάθε ένας μας είναι εν δυνάμει ασθενής, όπως και οι προτείνοντες, αλλά οι χρόνια ασθενείς με σοβαρές νόσους και οι οργανώσεις τους, που έχουν ζήσει το σύστημα υγείας σε όλες του τις εκφάνσεις έχουν σίγουρα πολλά να παρατηρήσουν και να προτείνουν, άς μήν είναι ειδικοί της πληροφορικής υγείας, της ιατρικής ή της διοίκησης.
Ας ελπίσουμε ότι οι λίγες φωνές ασθενών και φροντιστών που εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους για όλα τα θέματα υγείας σε λίγο καιρό θα γίνουν περισσότεροι.