Δημιουργία Ηλεκτρονικής Ταυτότητας – Κάθετες και Οριζόντιες Διαδικασίες



Δεκεμβρίου 21, 2009

Λαμβάνω το θάρρος να σας παρουσιάσω την ιδέα μου, η οποία αφόρα την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση.
Πιο συγκεκριμένα προτείνεται η δημιουργία μιας Ηλεκτρονικής Ταυτότητας (ΗΤ) για την παροχή μιας σειράς διευκολύνσεων και δυνατοτήτων στον πολίτη.
Πριν ξεκινήσω την αναφορά μου θα ήθελα να αυτοσυστηθώ, ονομάζομαι Χρυσοβάλαντης Σφυράκης και είμαι Διδάκτωρ του Τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Σήμερα εργάζομαι στο Ταμείο Εγγυοδοσίας Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων (ΤΕΜΠΜΕ Α.Ε) στο τμήμα Μηχανοργάνωσης.
Προτείνω τη δημιουργία μιας Ηλεκτρονικής Ταυτότητας που θα ενοποιήσει τους υφιστάμενους αριθμούς Ταυτότητας, Φορολογικού Μητρώου, Ασφάλισης, Διπλώματος Οδήγησης κλπ.
Η Ηλεκτρονική Ταυτότητα θα μπορούσε να μοιάζει με πιστωτική κάρτα και ταυτόχρονα φορητή μνήμη (usb memory stick). Θα φέρει με ανάγλυφα γράμματα τα βασικά στοιχεία που έχει σήμερα η Αστυνομική Ταυτότητα, δηλαδη φωτογραφία, ένδειξη επιπέδου οδήγησης κλπ
Πέρα από τη χρήση που έχει η σημερινή Ταυτότητα η νέα Ηλεκτρονική Ταυτότητα (ΗΤ) θα μπορεί να έχει στην μνήμη της κρυπτογραφημένα διάφορα πιστοποιητικά, ιατρικά στοιχεία καθώς και την ψηφιακή υπογραφή του κατόχου της.
Στα πολυκρυπτογραφημένα πιστοποιητικά θα έχουν αυτόματη πρόσβαση οι εξουσιοδοτημένες υπηρεσίες και μόνο σε αυτά που έχουν δικαίωμα πρόσβασης (θα είναι πολυκρυπτογραφημένα με διαφορετικά κλειδιά κρυπτογράφησης).
Αυτά θα δίδονται μόνο με την εισαγωγή της ΗΤ στο ειδικό σύστημα που θα διαθέτει ο εξουσιοδοτημένος φορέας και αφού γράψει ο κάτοχος της ταυτότητας τον κωδικό του (pin).
Παράλληλα θα μπορούν να υπάρχουν ειδικά κιόσκια, είτε μέσα σε Δήμους, είτε σε γραφεία ΚΕΠ (όπως τα ΑΤΜ), εις τα οποία θα μπορεί ο πολίτης εισάγοντας την ΗΤ του και τον προσωπικό του κωδικό (pin) να πάρει όποια ώρα θέλει το πιστοποιητικό που επιθυμεί.
Για ανθρώπους με προβλήματα όρασης θα μπορεί να τυπώσει και το αντίστοιχο πιστοποιητικό και σε γραφή Braille. Επίσης η ταυτότητα αυτή θα μπορεί να υπάρχει για Έλληνες Πολίτες, Μετανάστες και γιατί όχι και για Νομικά Πρόσωπα, Επιχειρήσεις (με διαφορετικά στοιχεία για τον καθένα).

Η χρήση της προτείνεται ως μια κάθετη δράση που θα ενοποιήσει μια σειρά οριζόντιων εφαρμογών, οι οποίες ενδεικτικά αναφέρονται στο παρακάτω πίνακα.
Ηλεκτρονική Ταυτότητα (ΗΤ) Δημόσια Διοίκηση (πιστοποιητικά, εκλογική ταυτότητα)
Οικονομία (φορολογία, τραπεζικά πιστοποιητικά-Τειρεσία, εγγυήσεις, δάνεια, εύκολη παρακολούθηση οικονομικών στοιχείων)
Υγεία (ατομικό φάκελος με εξετάσεις π.χ. ακτινογραφίες, φαρμακευτικές αγωγές, νοσοκομειακές παροχές, εύκολες παροχές σε ευπαθείς ομάδες)
Ασφάλεια-Δικαιοσύνη (δικαστικές αποφάσεις π.χ. στέρηση πολιτικών δικαιωμάτων, δίπλωμα οδήγησης, άμεση εφαρμογή ποινής τροχαίων παραβάσεων, μεταβίβαση ακινήτων που έχουν κτηματογραφηθεί)
Εργασία- Εκπαίδευση- ΑΣΕΠ (πιστοποιητικό εργασίας ή ανεργίας, προϋπηρεσία, πτυχία)
Ανάπτυξη (εύκολη δημιουργία και παρακολούθηση εταιριών, εύκολη εισαγωγή σε αναπτυξιακά προγράμματα)

Η δημιουργία μιας τέτοιας κάθετης δράσεις μπορεί να διευκολύνει τόσο τον Πολίτη στην καθημερινότητα του όσο και το Κράτος στην αναδιοργάνωση του και στον προγραμματισμό του.
Για να γίνει πιο καθαρή η παραπάνω ιδέα θα παραθέσω ενδεικτικά μερικά παραδείγματα.
Δημόσια Διοίκηση: Θα μπορούν οι Πολίτες με τη χρήση της ΗΤ να ψηφίζουν εκεί που επιθυμούν χωρίς να χρειάζεται να το δηλώσουν πιο πριν, ούτε το Κράτος θα καταρτίζει κάθε φορά εκλογικούς καταλόγους μιας και με την δημιουργία ενός απλού μηχανήματος που θα τοποθετείτε δίπλα στην κάλπη θα καταγράφεται ο ψηφοφόρος. Ενώ σε συνεργασία με την Δικαιοσύνη θα μπορούν να εφαρμόζονται άμεσα ποινές όπως στέρηση πολιτικών δικαιωμάτων κλπ. Επί πλέον εύκολα θα έχει την δυνατότητα λήψης Πιστοποιητικών γέννησης, οικογενειακής κατάστασης κλπ.
Υγεία: Ένας από τους σημαντικότερους τομείς εφαρμογής θα είναι η υγεία, ο ασθενής θα έχει μαζί του τον προσωπικό του φάκελο, τις φαρμακευτικές αγωγές που έχει ακολουθήσει και δεν θα υποβάλλεται σε ταλαιπωρία επανάληψης εξετάσεων, ούτε θα χρειάζεται για κάποιες παθήσεις να επισκέπτεται τον ελεγκτή ιατρό, αλλά θα δίνεται αυτόματα η έγκριση (απρόσωπα, χωρίς μεσάζοντα). Επίσης θα γίνεται έλεγχος τον Νοσοκομειακών δαπανών, και καλύτερος προγραμματισμός αυτών. Παράλληλα θα στοιχειοθετείτε η διαδρομή πώλησης ενός φαρμάκου, αλλά και ο φαρμακοποιός και ο γιατρός θα πληρώνεται από τα Ταμεία με άμεσο και διαφανή τρόπο.
Οικονομία-Ανάπτυξη: Στην οικονομία έχει γίνει ήδη μια πρώτη εφαρμογή με την χρήση διαδικτυακών υπηρεσιών όπως κατάθεση Φορολογικής Δήλωσης, και αναζήτηση Φορολογικής Ενημερότητας, επίσης ο Τραπεζικός Τομέας μέσο του Τειρεσία διατηρεί ηλεκτρονικά στοιχεία. Σήμερα για να ανοίξει μια επιχείρηση ο πολίτης θα πρέπει να μαζέψει περίπου 30 χαρτιά – πιστοποιητικά για έναρξη νέας επιχείρησης, ενώ με την ΗΤ θα τα αποκτά άμεσα.
Εργασία-Εκπαίδευση-ΑΣΕΠ: Αναφέρω ίσως το πιο συχνό παράδειγμα που αντιμετωπίζει ένας νέος σήμερα, τη διαδικασία της αίτησης στον ΑΣΕΠ. Για μια απλή αίτηση ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να μαζέψει και να επικυρώσει από διαφορετικές Υπηρεσίες πτυχία, πιστοποιητικά και προϋπηρεσία, μπλέκοντας σε ένα κυκεώνα νόμων και διατάξεων. Επίσης ενόψει της ενοποίησης των Ασφαλιστικών Ταμείων, ένας πολίτης θα μπορεί να εργάζεται και να αλλάζει εύκολα Ασφαλιστικό Φορέα, υπολογίζοντας άνετα το καθεστώς συνταξιοδότησης του.
Σε γενικές γραμμές θα υπάρξει διευκόλυνση του πολίτη, καλύτερη οργάνωση του Κράτους και επιτάχυνση των διαδικασιών. Επί πλέον θα εισαχθούν και στην Ελλάδα νέες καινοτομίες, θα διευκολυνθούν ειδικές κατηγορίες συνανθρώπων μας. Ακόμα θα δώσει την άνεση στον πολίτη που ζει στην ύπαιθρο μιας και δεν θα χρειάζεται να κατέβει στην «πόλη» για να πάρει ένα απλό πιστοποιητικό δίνοντας έτσι ένα άλλο πρόσωπο στους μεγάλους Δήμους που έχουν δημιουργηθεί λόγο Καποδίστρια. Ας μην ξεχνάμε το 4 Κοινοτικό Πλαίσιο και το όραμα της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης που έχει στόχο τις υπηρεσίες στον πολίτη.
Καταλαβαίνω ότι όλα τα παραπάνω ακούγονται πολύ καλά αλλά το ερώτημα που πλανάται είναι τι γίνετε με τα προσωπικά μας δεδομένα. Το υπουργείο Οικονομικών έχει χειριστεί με μεγάλη επιτυχία την πρόκληση αυτή δίνοντας μια σειρά από δυνατότητες στον πολίτη. Οι Τράπεζες ιδιωτικές και μη έχουν πρόσβαση σε βασικά προσωπικά μας στοιχεία, με τη συγκατάθεση μας ή όχι. Το Υπουργείο Εσωτερικών καταρτίζει ηλεκτρονικά εκλογικούς καταλόγους στους οποίους έχει πρόσβαση ο κάθε υποψήφιος. Επίσης οι τηλεφωνικοί πάροχοι έχουν προσωπικά και οικονομικά μας στοιχεία. Οι Φορείς Ασφάλισης διατηρούν πλήρη μητρώα. Ακόμα πολλά ιδιωτικά αλλά και δημόσια Νοσοκομεία μπορούν να μας δώσουν τις εξετάσεις που έχουμε χάσει ανατρέχοντας στο ηλεκτρονικό τους αρχείο, πληροφορία που βρίσκεται κάπου στο νοσοκομείο χωρίς να ξέρουμε ποιος έχει πρόσβαση και πως διαφυλάσσεται. Με βάσει τη σημερινή κατάσταση θα μπορούμε να δομήσουμε την ασφάλεια της πληροφορίας μιας Ηλεκτρονικής Ταυτότητας και ίσως με μεγαλύτερη αξιοπιστία μιας και ο χειρισμός της θα γίνεται κεντρικά σε ένα σύστημα που θα πολυκρυπτογραφεί την πληροφορία και θα κρατά αναφορά για κάθε αναζήτηση που γίνεται πάνω σε αυτή (με ενημέρωση στον ενδιαφερόμενο).
Πέρα από αυτό το σύντομο υπόμνημα είμαι στη διάθεση σας να εκθέσω την ιδέα μου αναλυτικότερα, ενώ θα με χαροποιούσε ιδιαίτερα μια συνάντηση μαζί σας, μιας και πιστεύω στην προσωπική επαφή.

Aπό το χρήστη


Θεματικές

Ετικέτες



12 Σχόλια »

  1. Σχόλιο από Ν ΚΑΡΑΙΣΚΟΣ — 21 Δεκεμβρίου, 2009 @ 5:17 μμ

    ΤΟ ΟΛΟ ΘΕΜΑ ΠΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΕΥΕΤΑΙ Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΕΙΝΑΙ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΟΣΟ ΚΑΙ ΑΠΛΟ ΣΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΜΕ ΤΙΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ
    1. ΤΗΣ ΔΙΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ (ΥΓΕΙΑΣ, ΥΠΕΣ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΤΛ)
    2. ΤΟΥ ΘΕΣΜΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ, ΟΧΙ ΣΕ Ο,ΤΙ ΑΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΕ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΑΛΛΑ, ΣΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΠΟΛΛΩΝ ΧΡΗΣΙΜΩΝ ΚΑΙ ΑΧΡΗΣΤΩΝ ΑΡ. ΜΗΤΡΩΟΥ, ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΦΟΡΕΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΕΚΔΟΘΗΚΑΝ.

    ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ, ΚΑΛΟ ΘΑ ΗΤΑΝ ΠΡΙΝ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΝ ΟΙ ΟΠΟΙΕΣΔΗΠΟΤΕ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΕΙ ΕΝΑ ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΙΑΛΕΙΤΟΥΡΓΗΚΟΤΗΤΑΣ (ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ ΜΕ ΤΟΝ ΕΡΜΗ) ΚΑΙ ΝΑ ΞΕΚΑΘΑΡΙΣΕΙ ΤΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ.

    ΚΑΙ ΤΑ ΔΥΟ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΘΕΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΦΙΚΤΟΤΗΤΑΣ.

  2. Σχόλιο από xipteras — 22 Δεκεμβρίου, 2009 @ 1:41 πμ

    Πολύ καλή πρόταση! Διαφωνώ με την εμφανή καταγραφή των στοιχείων πέραν μιας ολογραφικής φωτογραφίας του Ονοματεπώνυμου και ενός αριθμού (πχ ΑΜΚΑ είναι μοναδικός και περιλαμβάνει και την ημερομηνία γέννησης). Επίσης θα μπορούσε να αντικαταστήσει και την κάρτα πληρωμών (γνωστή σαν πιστωτική/χρεωστική) που περιγράφω σε πρότασή μου ( http://labs.opengov.gr/2009/12/21/329 ).
    Μου άρεσε το σύστημα πολυκρυπτογράφησης που περιγράφεις. Πιθανών να μην είναι και αναγκαίο αν κάθε φορέας έχει πρόσβαση μόνο σε συγκεκριμένα πεδία της βάσης δεδομένων.
    Τέλος είναι κάτι άμεσα εφικτό ενώ περισσότερα χαρακτηριστικά (πεδία στη βάση) μπορούν να προσθέτονται μελλοντικά χωρίς να υπάρχει απολύτως καμία ανάγκη αλλαγής της κάρτας ή του εξοπλισμού ανάγνωσης, παρά μόνο αναβαθμίσεις λογισμικού στα τερματικά των υπηρεσιών.

  3. Σχόλιο από χρήστης — 22 Δεκεμβρίου, 2009 @ 6:29 μμ

    Το μόνο κακό θα είναι εάν το χάσεις?
    Η ακόμα χειρότερα εάν το αντιγράψει κάποιος?
    Θα μπορεί να βγάλει δάνειο με αυτήν την ταυτότητα?
    Δεν ξέρω και μένα θα με βόλευε αλλά είμαι λίγο καχύποπτος….

  4. Σχόλιο από giormatsis — 23 Δεκεμβρίου, 2009 @ 8:20 μμ

    Υπάρχει και το στικάκι με το δαχτυλικό αποτύπωμα ,οπότε και να το χάσεις δεν θα μπορεί κάποιος άλλος να το ανοίξει.

  5. Σχόλιο από ΝΙΚΟΣ ΒΟΥΛΓΑΡΟΠΟΥΛΟΣ — 24 Δεκεμβρίου, 2009 @ 1:26 μμ

    Η ηλεκτρονική ταυτότητα (και η ηλεκτρονική υπογραφή) είναι ένα τεράστιο ζήτημα που απασχολεί χιλιάδες ανθρώπους με πολύ σοβαρές αναπηρίες των οποίων η υπογραφή δεν αναγνωρίζεται. Συνήθως οι άνθρωποι με πολύ σοβαρές αναπηρίες όταν δεν μπορούν να υπογράψουν με το χέρι βάζουν την υπογραφή είτε με το στόμα είτε με κάποιο νάρθηκα είτε με τη βοήθεια κάποιου τρίτου προσωπικού βοηθού.

    Το πρόβλημα της ηλεκτρονικής ταυτότητας είναι ένα τεράστιο ζήτημα που απασχολεί εκατοντάδες ανθρώπους με σοβαρές αναπηρίες.

    Έγραψα για «εκατοντάδες» ανθρώπους και δεν έγραψα για χιλιάδες ανθρώπους για τον απλό λόγο ότι χιλιάδες άνθρωποι με σοβαρές αναπηρίες δεν δραστηριοποιούνται οικονομικά, κοινωνικά και πολιτικά επειδή πολύ απλά εμποδίζονται από τέτοια «ανόητα» εμπόδια.

    Κάτι τέτοια εμπόδια που πρέπει να αρθούν άμεσα.

    Στόχος του κράτους θα πρέπει να είναι η έλλειψη εμποδίων (καταρχήν) και μόνο δευτερευόντως η αποκατάσταση της προσπελασιμότητας της δημόσιας διοίκησης. Όταν υπάρχουν αυτά τα ανόητα εμπόδια όσο και προσπελάσιμη να γίνει η δημόσια διοίκηση δεν θα μπορέσουν ποτέ να κάνουν παραγωγική χρήση των υπηρεσιών της δημόσιας διοίκησης οι άνθρωποι με αναπηρίες επειδή εμποδίζονται.

    Δείτε και μόνο το δικό μου παράδειγμα:

    Τόσα χρόνια δεν μπορούσα να κάνω παρέμβαση στη συγκρότηση των πολιτικών επειδή πολύ απλά εμποδίζομαι λόγω αναπηρίας.

    Μόλις έγινε αυτή η ιστοσελίδα είδατε πως μπορώ και παρεμβαίνω στοιχειωδώς.

    Εξακολουθώ και έχω αναπηρία, η πολιτική εξακολουθεί και είναι απροσπέλαστη αλλά αυτή τη φορά υπάρχει ένα σύστημα (εναλλακτικό) που μου εκχωρεί ψηφιακά ταυτότητα και γι” αυτό μπορώ και το χρησιμοποιώ για να εκφράσω πολιτικά αυτό που συμβαίνει σε εμένα και τους ομοίους μου.

    Νίκος Βουλγαρόπουλος
    ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΤΩΡΑ
    http://www.disabled.gr/

  6. Σχόλιο από stavband — 25 Δεκεμβρίου, 2009 @ 2:15 πμ

    ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ

    Συγχαρητήρια! Ακόμα και αν κάποιος μπορεί να προσθέσει ή να παρατηρήσει κάτι (μάλλον απίθανο) στην πραγματικότητα κάλυψες τα πάντα!
    Όσον αφορά τον τομέα μου (δημοτικός υπάλληλος)επιβεβαιώνω ότι όσα προτείνεις είναι απολύτως εφικτά και η υποδομή είναι σχεδόν έτοιμη (εθνικό δημοτολόγιο). Η πρόταση για εκλογές: έχει εύκολη εφαρμογή στις βουλευτικές (με τον περιορισμό ότι ψηφίζουμε κόμμα και όχι πρόσωπο) αλλά είναι αδύνατη για τις δημοτικές. Θεωρώ αυτονόητο ότι η ΗΤ θα χρησιμεύει ΜΟΝΟ για ταυτοποίηση ΚΑΙ ΟΧΙ για να ψηφίζουμε μέσω υπολογιστή οπότε και θα χανόταν η μυστικότητα της εκλογικής διαδικασίας (δεν θα πιστέψω ποτέ και κανέναν που θα μου πει ότι θα μείνει μυστικό το τι ψήφισα)

    Τελικά η πρόταση είναι ΤΕΛΕΙΑ.
    ΔΕΝ χρειάζεται τρελά λεφτά για να γίνει. Υποδομές υπάρχουν. Ο κόσμος το ζητάει χρόνια τώρα.
    Και το κυριότερο είναι ΣΩΣΤΗ, ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ, ΧΡΗΣΙΜΗ, ΔΙΚΑΙΗ, ΑΠΛΗ, ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΗ !!!

    Γι” αυτό και είμαι βέβαιος ότι ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΣΑΚΟΥΣΘΕΙ.
    Που νομίζουμε ότι είμαστε; Στη Σουηδία, η στην Ιαπωνία;

    Αν κάποιος με θεωρεί παράλογα απαισιόδοξο ας αναρωτηθεί γιατι σε αυτό το ανέκδοτο που ζούμε (κάποιοι το λένε «ελληνικό κράτος») ενώ ο Λαός και ΟΛΟΙ οι πολιτικοί επί δεκαετίες ζητάνε τον «Μοναδικό Αριθμό Πολίτη» (ταυτότητα, ΑΦΜ, ΑΜΚΑ, κλπ) αυτός ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ… γιατί …;;;
    Όταν όλοι λένε για την αναγκαίοτητα-χρησιμότητα αναγραφής της ομάδας αίματος στην ταυτότητά μας αυτό ΔΕΝ γίνεται. ΓΙΑΤΙ;;; ΤΙ ΚΟΣΤΙΖΕΙ;;; ΤΙΠΟΤΑ…!!!
    Ούτε λεφτά θέλει ούτε περίπλοκη οργάνωση… τίποτα περισσότερο από την πολιτική απόφαση…

    Εντυπωσιασμένος από την πρόταση αλλά
    Απόλυτα απογοητευμένος από τους πολιτικούς μας
    Σταύρος Μπαντούνας

    Υ.Γ. Μακάρι να διαψευσθώ… χίλιες φορές μακάρι…

  7. Σχόλιο από Χρίστος Δεληβοριάς — 29 Δεκεμβρίου, 2009 @ 1:51 πμ

    Θα ήθελα και εγώ να συμφωνήσω απόλυτα με την υλοποιησιμότητα και χρησιμότητα αυτής της πρότασης. Θα ήθελα να θίξω μερικά θέματα ταυτότχρονα. Πρώτον η πολύ έξυπνη εφαρμογή της κάρτας αυτής στην υγεία θα μπορούσε να βάλει και τέλος στην ανεπαίσχυντη πρακτική των περισσότερων γιατρών να εκμεταλεύονται την ανάγκη ύπραξης εμπιστοσύνης μεταξύ ιατρού-ασθενή και εκβιάζουν την μή έκδοση αποδείξεων στα ιατρεία τους. Με ένα ενιαίο τιμολόγιο υπηρεσιών όμως και με την καταγραφή της επίσκεψης στην ηλεκτρονική κάρτα του ασθενούς θα δημιουργείται ένα αποδεικτικό αρχείο και της συνταγογράφησης-αγωγής αλλά και απόδειξης πληρωμής της επίσκεψης. Το πρόβλημα είναι όμως πώς ενημερώνεται το υπουργείο για τα δεδομένα της κάρτας. Αυτό μας φέρνει στην δεύτερη τοποθέτηση μου.
    Νομίζω ότι τα δεδομένα που παραθέτεις ότι πρέπει/μπορούν να αποθηκεύονται στην κάρτα είναι πάρα πολλά. Και σε μέγεθος πιστωτική κάρτας είναι οικονομικά πολύ δύσκολο να διακομιστούν στον αποθηκευτικό χώρο που θα διαθέτει ακόμα και αν μιλάμε για τεχνολογίες SSD.
    Πιστεύω ότι η δυνατότητα πολλάπλών επιπέδων κρυπτογράφησης( σε συνδιασμό με το seed του pin) θα έλυνε τα βασικά προβλήματα ταυτοπροσωποίας. Και για να απαντήσω το σχόλιο του κ.Μπαντούνα τα επίπεδα κρυπτογράφησης ανοιχτών αλγόριθμων είναι αρκετά για να προστατέψουν κυβερνητικά δεδομένα. Ειδικότερα αλγόριθμοι όπως οι 3DES, AES , OpenPGP, Twofish, για να αναφέρω μερικούς προσφέρουν υπεραρκετή προστασία. Επιπλέον το γεγονός, αν κατάλαβα καλά την πρόταση ότι μιλάμε για μια μορφή προστασίας δεδομένων όπου αποτελείτε από πολλαπλά επίπεδα με το ένα να επικαλύπτει και προστατεύει το επόμενο. Τα ποιό ευαίσθητα δεδομένα θα βρίσκονται κάτω από πολλαπλά επίπεδα κρυπτογράφησης. Το βασικότερο όμως που θα προστατεύει τα δεδομένα θα είναι η υλοποίησει του συστήματος κρυπτογράφησης και αποκρυπτογράφησης με ανοιχτό λογισμικό διαθέσιμο σε όλους. Μόνο όταν μπορείς να δείς όλο τον κώδικα, μπορεί κάποιος/α να είναι σίγουροι ότι λειτουργεί με τον συμφωνημένο τρόπο και ασφαλώς. Πρίν λειτουργήσει, δημοσιεύεις την υλοποίηση στην κοινότητα και την προσκαλείς να τα αξιολογήσουν.
    Να μήν ξεχνάμε επίσης ότι όσο πολύπλοκη και να είναι η υποδομή του, η υλοποίησή του θα πρέπει να είναι όσο το δυνατό ποιό απλή, διευκολύνοντας τόσο τα άτομα με αναπηρίες όσο και άτομα με χαμηλή τεχνολογική γνώση. Με λίγο λόγια πρέπει να είανι ευχρηστο και εύκολο στην χρήστη.
    Πολύ σημαντικό επίσης η χρήση της φωτογραφίας στον πρόσοψη της κάρτας ώς ένα επιπλέον μέτρο απότρεψης της κατάχρησής της.
    Επίσης θα ήθελα να σας παραπέμψω και σε μια δική μου καταθεμένη πρόταση που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει μια τέτοια κάρτα ταυτοπροσωποίας. Αναλυτικότερα: http://wp.me/p1w98-1o

    Φιλικά,
    Χρίστος Δεληβοριάς.

  8. Σχόλιο από Γιώργος Πάσχος — 6 Ιανουαρίου, 2010 @ 8:46 μμ

    Η πρόταση της κάρτας με βάση τον αριθμό φορολογικού μητρώου του κάθε πολίτη είναι μια απάντηση για την συγκέντρωση των αποδείξεων.
    π.χ
    Όπως πολλές επιχειρήσεις έχουν κάρτες για τους πελάτες τους το ίδιο θα πρέπει να κάνει και το κράτος.
    Κάθε πολίτης θα πρέπει να έχει κάρτα.
    Κάθε επιχείρηση θα είναι υποχρεωμένη να έχει ταμειακή μηχανή όπου για να κλείσει η συναλλαγή θα πρέπει να περνάει η κάρτα.
    Η απόδειξη που θα κρατάει ο πελάτης΄, εκτός από τα ποσά κλπ, θα έχει τυπωμένο τον αριθμό της κάρτας καθώς και τον αριθμό της συναλλαγής.
    Ο πελάτης θα μαζεύει τις αποδείξεις του δεν θα τις στέλνει στην εφορία αλλά θα ενημερώνει( είτε μέσω των μεγάλων καταστημάτων είτε μέσω των ΚΕΠ, είτε μέσω διαδικτύου,ή των ΑΤΜ των τραπεζών κλπ) ανά τακτά χρονικά διαστήματα την βάση των στοιχείων με την κάρτα του.
    Αν δε αξιοποιηθούν όλες οι κάρτες των καταστημάτων, των τραπεζών κλπ που υπάρχουν σήμερα θα είναι πολύ πιο εύκολο και πιο οικονομικό για το κράτος.
    Όλο το κόστος θα ειναι στην υποδομή και στο λειτουργικό που θα μαζεύει και θα συντηρεί τα δεδομένα.
    Η λογική είναι ότι στις υπάρχουσες κάρτες θα προστεθεί το ΑΦΜ του πελάτη και θα συνδεθεί με τα συστήματα που πρέπει.
    Για όσους η όσες σήμερα δεν έχουν κάρτες θα δώσει το κράτος( ΚΕΠ)τη δυνατότητα της έκδοσης κάρτας.
    Με αυτή την κάρτα θα είναι δυνατόν να βλέπει ο πολίτης όλες τις λεπτομέρειες (συνολικά ποσά αποδείξεων έτους, έκπτωση από το φόρο λόγω αποδείξεων, ποσά εξόδων ανα κατηγορία και στόχο για το συνολικό ποσό κλπ).
    Θεωρώ ότι αυτό μπορεί να λειτουργήσει σχεδόν άμεσα και να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2010
    Ευχαριστώ

    Γιώργος Πάσχος

  9. Σχόλιο από Zoomicon@twitter — 7 Ιανουαρίου, 2010 @ 2:28 πμ

    Δεν βλέπω γιατί πρέπει να περιέχει καθόλου «δεδομένα» η κάρτα. Τα δεδομένα να είναι online με διαβάθμιση ποιοί μπορούν να προσπελάσουν ποιά από αυτά. Η κάρτα είναι απλά ένα token που αντιπροσωπεύει το χρήστη (για να μην χρειάζεται αυτός να θυμάται έναν μεγάλο αριθμό [με ενσωματωμένο αντικωδικό για αποφυγή λαθών εισαγωγής του] ή για να μην φτάσουμε στα bioimplants ή το χάραγμα για τους πιο πωρωμένους)

  10. Σχόλιο από ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΡΟΦΥΛΛΑΚΗΣ — 8 Ιανουαρίου, 2010 @ 9:30 πμ

    Συμφωνώ με την γενικότερη πρόταση και τις παραλλαγές που εκφράστηκαν. Είναι πολύ χρήσιμο να υπάρξει αυτή η κάρτα. Το πρόβλημα είναι ότι θα πρέπει να υπάρχει συμβατό λογισμικό και μηχανήματα τα οποία δεν θα επιτρέπουν την ανάγνωση των υπολοίπων άχρηστων στοιχείων για την συγκρκιμένη υπηρεσία. Εκτός αυτού το κόστος αυτών των καρτών που μπορεί να περιέχουν τόσο μεγάλο όγκο δεδομένων είναι συνήθως σε απαγορευτικό κόστος, μπορεί και πάνω από 5 ευρώ την κάρτα (δεν κόβω το χέρι μου γιατί δεν μπόρεσα να βρω ακριβώς τιμή αλλά σε σύγκριση με απλές). Θα πρέπει να υπάρχει κοινή βάση δεδομένων έπειτα για να ελέγχονται τα δεδομένα και να ενημερώνονται. Γενικώς θα πρέπει να υπάρχει ένα κεντρικό δίκτυο, ένας ολόκληρς οργανισμός που θα διατηρεί αυτά τα στοιχεία και θα υποστηρίζει. Δύσκολο το βρίσκω. Δεν γνωρίζω και παρόμοιο παράδειγμα από εξωτερικό αλλά πιστεύω είναι πολύ προχωρημένο για εμάς! Ας έχουν αρχικά όλες οι υπηρεσίες Online παραγγελίες και ενημέρωση σοβαρή και μετά μπορεί να υλοποιηθεί κια αυτό σε πρόγραμμα 8ετίας!!!! Βέβαια θα σκοντάψουμε σε θρησκευτικές και άλλες ηθικές αντιλήψεις όπως και με τις ταυτότητες, το 666 στο προσκύνιο κάπιοος που χάσει την κάρτα του ή την κλέψουν θα έχει πρόβλημα αφού σίγουρα θα κυκλοφορήσουν κα ιμηχανάκια παράνομα! Είναι και χρήσιμη η πρόταση αλλά και επικίνδυνη. Με διαφορετικά έγγραφα υπάρχει λιγότερο επιζήμια περίπτωση σε κλοπή.
    Παρόλα αυτά ως άνθρωπος της πληροφορικής θεωρώ κατά βάση θετική την πρόταση.

  11. Σχόλιο από ykaralis — 9 Ιανουαρίου, 2010 @ 1:16 πμ

    Τα πλεονεκτήματα της ηλεκτρονικής ταυτότητας, όπως περιγράφεται στη συγκεκριμένη πρόταση είναι αναμφισβήτητα. Θα συμφωνήσω όμως με τον Ν. Καραΐσκο, ότι προαπαιτείται ένα συγκεκριμένο επίπεδο διαλειτουργικότητας των συστημάτων της Δημόσιας Διοίκησης (που πρακτικά δεν υπάρχει) και προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου (που είναι πάντα αργή διαδικασία). Μάλιστα το πρόβλημα της διαλειτουργικότητας συνεπάγεται ένα άλλο ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα: το συνολικό κόστος υλοποίησης. Το συνολικό κόστος δεν περιορίζεται μόνο στις κάρτες (για ΟΛΟΥΣ τους έλληνες πολίτες) και τον εξοπλισμό εγγραφής και ανάγνωσης (σε ΟΛΕΣ τις δημόσιες υπηρεσίες και φορείς που ζητούν οποιαδήποτε πιστοποιητικό ή πληροφορία που δυνητικά μπορεί να αποθηκευτεί στην Η.Τ.), αλλά περιλαμβάνει επίσης το κόστος προσαρμογής όλων των σχετικών συστημάτων των δημόσιων υπηρεσιών, ώστε να μπορούν να διαβάζουν και να γράφουν δεδομένα στην Ηλ. Ταυτότητα.
    Αναρωτιέμαι, αν μετά από τόσες άκαρπες ανακοινώσεις υλοποίησης, π.χ. της «ηλεκτρονικής κάρτας υγείας» και από τα δύο μεγάλα κόμματα (που είναι υποσύνολο της Η.Τ. που περιγράφει η πρόταση), τί ελπίδα μπορεί να έχει η υλοποίηση κάτι πολύ μεγαλύτερου, όπως η Η.Τ….
    Αναρωτιέμαι, αφού έχει ήδη υλοποιηθεί σε πρωταρχικό στάδιο το Κτηματολόγιο, γιατί οι εφορίες συνεχίζουν να ζητούν το Ε9. Αν δε μπορούν να δοθούν λύσεις σε τέτοιες πρωταρχικές ανάγκες διαλειτουργικότητας, πώς μπορούμε να ελπίσουμε στην ικανοποίηση του μεγάλου αριθμού αναγκών διαλειτουργικότητας που απαιτεί η Η.Τ.;
    Θεωρώ ότι έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε μέχρι να φτάσουμε στο επίπεδο ωριμότητας που απαιτεί η υλοποίηση της Η.Τ. Και όταν με το καλό φτάσουμε σε αυτό το επίπεδο, μάλλον δε θα χρειάζεται να διακινούμε «πατροπαράδοτα» πιστοποιητικά του Δημοσίου σε οποιαδήποτε μορφή (όπως ορθά επισημαίνει και ο Zoomicon).

    Γιάννης Καραλής
    http://www.karalis.biz

  12. Σχόλιο από cablenate — 12 Ιανουαρίου, 2010 @ 5:27 μμ

    Σίγουρα η ηλεκτρονική ταυτότητα θα ήταν ένα εξυπηρετικό καθημερινό εργαλείο, ειδικά για ανθρώπους εξοικειωμένους με τις νέες τεχνολογίες. Όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο ηλεκτρονικός αναλφαβητισμός στην Ελλάδα βρίσκεται σε τεράστιο ποσοστό. Πώς θα μπορούσε ένας 50άρης να παρακολουθήσει τις τραπεζικές συναλλαγές του ή να υποβάλει τη φορολογική του δήλωση ή ακόμη και να λάβει τη φορολογική του ενημερότητα μέσω Internet? Σίγουρα θα προτιμούσε να πάει στο παράρτημα της εφορίας που ανήκει. Εκεί πάλι θα δημιουργούνταν ατέλειωτες ουρές, είτε υπάρχει, είτε δεν υπάρχει ο ειδικός εξοπλισμός ανάγνωσης ηλεκτρονικής ταυτότητας, είτε ανάγνωσης βιομετρικών χαρακτηριστικών, είτε ακόμη και για βιοεμφυτεύματα, όπως αναφέρθηκε παραπάνω.

    Επιπλέον τα πληροφοριακά συστήματα (front & back end) που θα έπρεπε να υλοποιηθούν θα ήταν ασύγκριτα σε πολυπλοκότητα. Θα έπρεπε να υπάρχει ένα ενιαίο ηλεκτρονικό σύστημα διακυβέρνησης, που θα μπορούσε να επεξεργάζεται είτε συγκεντρωτικά, είτε ανά υπηρεσία τα δεδομένα των πολιτών. Για να υλοποιηθεί ένα τέτοιο σύστημα, θα περνούσαν ίσως πάνω από 10 χρόνια και φυσικά μέχρι την ολοκλήρωσή του, θα είναι εκτός εποχής.

    Νομίζω ότι το σωστότερο είναι να κάνουμε μικρά βήματα, άλλωστε είμαστε μια χώρα χωρίς εύρωστη οικονομία. Τέτοια έργα απαιτούν τεράστιους προϋπολογισμούς. Θα μπορούσε να εφαρμοστεί για αρχή σε ένα τομέα, π.χ. στον τομέα της υγείας, και να περιλαμβάνει όλα τα ιατρικά δεδομένα ενός πολίτη, από την παιδική του ηλικία. Φυσικά όμως και εκεί χρειάζονται υποδομές, που στη χώρα μας δεν υφίστανται.

    Πριν καν όμως υλοποιηθεί θα πρέπει να αναλογιστούμε το θέμα της ασφάλειας των πληροφοριών, αλλά και των δικαιωμάτων των πολιτών. Θέλουμε όλη αυτή η πληροφορία να είναι συγκεντρωμένη, ακόμη και στη διάθεση κρατικών υπηρεσιών ή μιας κυβέρνησης? Η δυνατότητα πρόσβασης σε τέτοιου είδους πληροφορίες σημαίνει ότι μπορούν να ελεγχθούν, να «φακελωθούν» εύκολα όλοι οι πολίτες. Η διαχείριση τέτοιου είδους πληροφοριών σημαίνει και σχεδόν απόλυτο έλεγχο. Δεν είμαι θρησκόληπτος, ούτε πιστεύω ότι κάτι τέτοιο θα ισοδυναμούσε με «χάραγμα», αλλά πιστεύω ότι θα μπορούσε να οδηγήσει εύκολα σε ολοκληρωτικά καθεστώτα και χειραγώγηση των λαών, ακόμη και σε ένα ολοκληρωτικό καθεστώς της «Ενωμένης» Ευρώπης…

RSS feed για τα σχόλια. TrackBack URL

Σχολίασε

Twitter Users
Enter your personal information in the form or sign in with your Twitter account by clicking the button below.

 
Όροι Xρήσης | Πολιτική Προστασίας Δεδομένων | Πλαίσιο Συμμετοχής
Eκτός αν αναφέρεται διαφορετικά το σύνολο του περιεχομένου του labsOpeGov είναι αδειοδοτημένο με άδεια creative commons
Creative Commons License



O δικτυακός τόπος έχει υλοποιηθεί με το Ελεύθερο Λογισμικό / Λογισμικό Ανοικτού Κώδικα WordPress, από την Ομάδα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Γραφείου του Πρωθυπουργού